1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 43
تفسير 13. الرعد آية 21
Number of verses: 43
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ 21
و آنها که پیوندهایی را که خدا دستور به برقراری آن داده، برقرار میدارند؛ و از پروردگارشان می‌ترسند؛ و از بدی حساب (روز قیامت) بیم دارند...

ترجمه
و(خردمندان) كسانى هستند كه آنچه را خداوند به پیوند با آن فرمان داده پیوند مى‏دهند و در برابر پروردگارشان (بخاطر شناختى كه دارند خشوع و) خشیت دارند و از سختى حساب مى‏ترسند.

نکته ها
در روایات آمده است آنچه را كه خداوند به وصل آن فرمان داده، صله‏ى رحم، یعنى حفظ پیوندهاى خانوادگى و همچنین حفظ پیوندهاى مكتبى یعنى ارتباط دائم و عمیق با رهبران آسمانى و پیروى از خط ولایت است.(86)
با نگاهى ساده و گذرا به جهان در عصر حاضر خواهیم دید على‏رغم آنكه بهترین و بیشترین سرمایه، یعنى نفت را در زیر پاى خود دارند و بهترین نقطه وحدت و عشق بیش از یك میلیارد مسلمان، یعنى كعبه را در پیش روى، و از بهترین مكتب و منطق نیز برخوردارند، امّا بخاطر قطع ارتباط با مسأله رهبرى الهى، همچنان تحت انواع فشارهاى ابرقدرت‏ها بسر مى‏برند. از این روست كه در آیه 27 سوره بقره بعد از جمله «و یقطعون ما امراللَّه به ان یوصل» عبارت «و یفسدون فى الارض» آمده است، زیرا بدیهى است كه قطع رحم به تنهایى سبب فساد بر روى زمین نمى‏شود، بلكه این رها كردن رهبرى الهى است كه گرفتار شدن در چنگال طاغوت و گسترش و نشر فساد و تباهى را بدنبال مى‏آورد.
ارتباطاتى را كه خداوند به آن امر فرموده، بسیار متنوّع و فراوان است، از جمله:
الف: ارتباط فرهنگى با دانشمندان. «فسئلوا اهل الذكران كنتم لاتعلمون»(87)
ب: ارتباط اجتماعى با مردم. «اصبروا و صابروا و رابطوا»(88)
ج: ارتباط عاطفى با والدین. «و بالوالدین احساناً»(89)
د: ارتباط مالى با نیازمندان. «من ذا الّذى یقرض اللَّه قرضاً حسناً»(90)
ه: ارتباط فكرى در اداره جامعه. «و شاورهم فى‏الامر»(91)
و: ارتباط سیاسى با ولایت. «و اطیعوا الرسول و اولى‏الامر منكم»(92)
ز: ارتباط همه جانبه با مؤمنان. «انّما المؤمنون اخوة»(93)
ح: ارتباط معنوى با اولیاى خدا. «لقد كان لكم فى رسول اللَّه اُسوة حسنه»(94)
صله رحم‏
صله‏ى‏رحم تنها به دیدن و ملاقات كردن نیست، كمك‏هاى مالى نیز از مصادیق صله‏ى‏رحم بشمار مى‏رود. امام صادق‏علیه السلام فرمودند: در اموال انسان غیر از زكات، حقوق دیگرى نیز واجب است و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(95) البتّه شاید مراد امام‏علیه السلام از حقوق دیگر، همان خمس باشد.
در اهمیّت صله‏رحم همین بس كه خداوند آن را در كنار ذكر خود قرار داده است. «واتقوا اللَّه الّذى تساءلون به والارحام»(96)
ارحام تنها منحصر به خانواده و بستگان نسبى نیست، بلكه جامعه بزرگ اسلامى را كه در آن همه افراد امت با هم برادرند، «انما المؤمنون اخوة»(97) و پدرشان پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله و حضرت على‏علیه السلام است نیز در برمى‏گیرد. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: «اَنَا و علىّ اَبَوا هذه الامة»(98)
امام صادق‏علیه السلام در آستانه رحلت از دنیا، دستور دادند تا به بستگانى كه نسبت به ایشان جسارت كرده بودند هدیه‏اى بدهند. وقتى حضرت در انجام این كار مورد انتقاد قرار مى‏گیرند، آیه فوق را تلاوت مى‏فرمایند.(99) و این‏گونه به ما یاد مى‏دهند كه شرط صله‏ى‏رحم خوش‏بینى، علاقه و رابطه آنها با ما نیست.
در توضیح عبارت‏هاى «یخشون ربّهم» و «یخافون سوء الحساب» باید گفت كه اگر چه كلمات «خشیت» و «خوف» در بعضى موارد در معناى مترادف و مشابهى بكار رفته و از آنها یك معنا اراده گردیده است، امّا فى‏الواقع میان آن دو تفاوت وجود دارد؛ به اینكه خشیت عبارت است از آن خوف و تأثر قلبى كه انسان بخاطر احترام و عظمت از كسى در دل پیدا مى‏كند، امّا خوف داراى معناى وسیعترى است و شامل هرگونه ترس و اضطرابى مى‏شود. به عبارت دیگر هیچگاه خشیت در مورد یك حادثه تلخ بكار نمى‏رود و انسان نمى‏گوید من از سرما، مرض و... خشیت دارم در حالى كه كاربرد واژه خوف در امورى مثل ترس از سرما، گرما و مرض امرى رایج و شایع است. و نهایتاً، از آنجا كه خشیت بر مبناى علم انسان به عظمت و اهمیّت و احترام طرف مقابل قرار دارد، مى‏توان گفت كه خشیت مخصوص افراد عالم است و خوف در مورد همه مردم بكار مى‏رود. چنانكه قرآن مى‏فرماید: «انما یخشى اللَّه من عباده العلماء»(100) تنها دانشمندان از خدا خشیت دارند.


86) تفسیرصافى.
87) نحل، 43.
88) آل‏عمران، 200.
89) بقره، 83.
90) بقره، 245.
91) آل‏عمران، 159.
92) نساء، 59.
93) حجرات، 10.
94) احزاب، 21.
95) تفسیرصافى.
96) نساء، 1.
97) حجرات، 10.
98) بحار، ج‏23، ص‏295.
99) تفسیر نورالثقلین.
100) فاطر، 28.

پيام ها
1- حفظ پیوندهاى مكتبى والهى، نشانه عقل صحیح است. «اولوا الالباب... الذین یصلون»
2- ما باید بخاطر فرمان خدا با بستگان ارتباط برقرار كنیم، خواه دیگران به دنبال ارتباط با ما باشند نباشند. «امراللَّه به اَن یوصل»
3- در دید وبازدیدها و صله‏ى‏رحم‏ها مواظب گناهان و از جمله، چشم چرانى‏ها باشید. «یصلون... یخشون ربّهم»
4- هم از عظمت الهى پروا كنید «یخشون» و هم از مجازات او بترسید. «یخافون»
5- قطع رحم سبب سختى حساب است. «یصلون... یخافون سوءالحساب»

Copyright 2015 almubin.com