ترجمه
پروردگارا! همانا بتها بسیارى از مردم را گمراه كردهاند، پس هر كه مرا پیروى كند، قطعاً او از من است و هر كس با من مخالفت كند، همانا تو بخشندهى مهربانى.
نکته ها
سؤال: چگونه بتها كه مجسمّههایى از سنگ وچوب هستند، انسان را گمراه مىكنند؟
پاسخ: اولاً: بتها همیشه جماد نیستند، گاهى انسانها و طاغوتها نیز بت مىشوند. ثانیاً: مسألهى هنر و زیورآلاتى كه همراه بتها بود جاذبه داشت. ثالثاً: گاهى جهل سبب مىشود كه سنگ و چوب نیز ارزش پیدا كند.
اگر این آیه را همراه با آیهى قبل معنا كنیم نتیجهى خوبى به دست مىآوریم، زیرا در آیهى قبل ابراهیم گفت: «خدایا! فرندانم را از بتپرستى دور بدار.» در این آیه مىگوید: «كسى كه موحّد و پیرو من بود از من است» بنابراین، تمام موحدان فرزندان مكتبى ابراهیم هستند. «ملّة ابیكم ابراهیم» همانگونه كه رسول اكرمصلى الله علیه وآله فرمود: «اَنَا و علّى ابوا هذه الاُمّة»(64) من و على پدران مكتبى این امّت هستیم. ولى مشرك اگر فرزند پیامبر هم باشد خطاب مىشود: «انّه لیس من اهلك»(65)
حضرت علىعلیه السلام فرمود: «انّ ولىّ محمّد من اطاع اللَّه و ان بعدت لحمته و انّ عدوّ محمّد من عصى اللَّه و ان قربت لحمته» «همانا دوست محمّد كسى است كه خدا را اطاعت كند، گرچه از نظر فامیلى و نَسب دور باشد و دشمن محمّد كسى است كه خدا را نافرمانى كند، گرچه از بستگان پیامبر باشد.(66)
پيام ها
1- هنرهایى مثل مجسمه سازى مىتوانند منشأ انحراف شوند، چنانكه بتها افراد بسیارى را گمراه كردند. «انّهنّ اضللن»
2- دیندارى با شعار نیست، با عمل و پیروى از دستورات است. «تبعنى»
3- میان رهبران آسمانى و مردم مومن، رابطهى مكتبى برقرار است. «فانّه منّى»
4- انبیا حتّى نسبت به مخالفان خود دلسوز بودند و آنان را مأیوس نمىكردند. «مَن عصانى فانّك غفور رحیم»
5- مخالفت با دستور پیامبر، مخالفت خداست. «من عصانى فانّك»