ترجمه
و ما پیش از تو براى (هیچ) انسانى، جاودانگى (و زندگى ابدى) قرار ندادیم، پس آیا اگر تو از دنیا بروى، آنان! زندگانى جاوید خواهند یافت؟!
هر نفسى چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا كردن به بدىهاو خوبىها آزمایش مىكنیم و بسوى ما باز گردانده مىشوید.
نکته ها
حضرت علىعلیه السلام دربارهى «نبلوكم بالشرّ و الخیر» فرمودند: سلامتى و غنى، خیر، و بیمارى و فقر، شرّ است و هر دو براى امتحان مىباشد.(35)
سیماى مرگ در قرآن و روایات
1- آمادگى براى مرگ، نشانهى اولیاى خداست. «اِن زَعمتم انّكم اولیاء للّه من دون الناس فتمنّوا الموت»(36)
2- جایگاه مرگ در زندگى انسانها همچون گردنبند بر روى سینهى دختران است. «خطّ الموت على وُلد آدم مَخطّ القلاده على جید الفتاة»(37)
3- مرگ، پایان راه نیست، بلكه به منزلهى تغییر در حیات و شیوهى زندگى است، مانند لباسى كه تعویض مىشود.(38)
4- هر كس از انسانها به نحوى از این جهان رخت برمىبندند، بعضى با سختترین حالات و عدّهاى مثل بو كردن گل.(39)
5 - ترس انسان از مرگ مانند ترس رانندهاى است كه یا سوخت ندارد «آهٍ من قلّة الزّاد و طول الطریق»،(40) یا بار قاچاق و كالاى ممنوعه حمل مىكند (گناهكار است) و یا آمادهى رانندگى نیست، وگرنه ترس چرا؟
پيام ها
1- سنّت الهى بر جاوید نبودن انسان در این جهان است. «ما جعلنا لبشر... الخلد»
2- اگر بنا باشد انسانى در دنیا همواره زنده بماند، آن شخص، پیامبر صلى الله علیه وآله خواهد بود. «أفاین متّ فهم الخالدون»
3- گرچه خیر و شر، هر دو ابزار آزمایشاند، ولى آزمایش با تلخىها مناسبتر است. «نبلوكم بالشر والخیر» (شاید تقدّم «شرّ» نیز به همین مناسبت باشد)
4- آزمایشات الهى سخت و مهم است. «نبلوكم... فتنه»
5 - با مرگ، نیست و نابود نمىشویم. «الینا ترجعون»