1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 112
تفسير 21. الأنبياء آية 57
Number of verses: 112
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُم بَعْدَ أَن تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ 57
و به خدا سوگند، در غیاب شما، نقشه‌ای برای نابودی بتهایتان می‌کشم!»

ترجمه
وبه خداوند سوگند كه درغیاب شما، نقشه‏اى براى (نابودى) بت‏هایتان خواهم كشید.

نکته ها
در اینكه حضرت ابراهیم علیه السلام این جمله قاطعانه و تهدیدآمیز را چگونه بیان فرموده، بین مفسّران اختلاف است، بعضى همچون صاحبان تفاسیر صافى و المیزان برآنند كه این جمله بطور علنى اظهار نشده و حضرت آن را به صورت سرّى بیان داشته است، زیرا معتقدند كه ادّعاى صریح مبارزه بر علیه خدایانِ ریز و درشت یك ملّت، آن هم در روز اوّل و یك تنه برخلاف احتیاط است.
امّا به نظر مى‏رسد كه چنین نیست و حساب مردان خدا از محاسبات عادّى ما انسان‏ها جداست و هیچ چیز نمى‏تواند مانع راه روشن و رسالت الهى آنان گردد. مگر در آیات قبل نخواندیم كه ابراهیم‏علیه السلام آشكارا به مردم فرمود: «انتم وآبائكم فى ضلال مبین» مگر حضرت زینب كبرى‏علیها السلام در حال اسارت در شام به یزید نفرمود: «انّى اَستصغِرك» من تورا حقیر مى‏دانم وسپس رگبار انتقاد را نثار حكومت او كرد؟
مگر امام خمینى‏قدس سره در اوج سلطنت جائرانه و سراپا مسلح شاه كه همه‏ى قدرت‏هاى داخلى و حمایت‏هاى خارجى را پشتیبان خود داشت نفرمود: «شاه باید برود» و مگر به جانشین شاه نفرمود: «من توى دهن این دولت مى‏زنم» مگر به استكبار مسلّط جهانى، آمریكا نفرمود كه: «آمریكا هیچ غلطى نمى‏تواند بكند» به راستى این جملات باكدام ملاحظات سیاسى واحتیاطات معمولى سازگار است؟
بعضى معتقدند كه براى برخورد با مظاهر و عوامل فساد باید با آنها مبارزه‏ى منفى كرد، همانطور كه یكى از بزرگان نسبت به سینماهاى زمان طاغوت كه وسیله‏اى جدّى در انحراف نسل جوان بود اظهار مى‏داشت كه اگر مردم به سینما نروند خود بخود تعطیل مى‏شود، امّا آیه فوق این تفكّر را محكوم مى‏كند و اصرار دارد كه باید مایه‏ى فساد برچیده شود. چنانچه حضرت موسى علیه السلام گوساله طلایى را آتش زد و پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله مسجد ضرار پایگاه منافقان را تخریب كرد.

پيام ها
1- ایمان به هدف ویقین بدرستى راه، انسان را قدرتمند مى‏سازد. «تاللّه لاكیدنّ»
 2- كارهاى بزرگ به طراحى‏هاى مهم نیز نیاز دارد. «لاكیدنّ» كلمه «اكیدنّ» از «كید» به معناى تدبیر و طرّاحى است.
 3- قاطعیّت، لازمه‏ى یك رهبرى موفّق است. «تاللّه لاكیدنّ» قسم با كلمه‏ى «تاللّه» از قسم با كلمه‏ى «واللّه» شدیدتر است.(53)
 4- پیامبران با اتصال به منبع وحى، به تنهایى قدرت برنامه‏ریزى دارند. «لاكیدنّ»
 5 - مبارزه حضرت ابراهیم با بت‏ها كاملاً جدّى بود و قصد ارعاب نداشت. «لاكیدنّ» (حرف «لام» و نون مشدّد، نشانه‏ى حتمى بودن است.)
 6- كثرت و تعدّد بت‏ها، مانع تدبیر و تصمیم ابراهیم نشد. «اصنامكم»
 7- اگر حضور بت‏پرستان نباشد، همه بت‏ها در برابر یك تبر نیز عاجزند. «بعد أن تولّوا مدبرین» در واقع، این بت‏پرستان هستند كه محافظت بت‏ها را به عهده دارند، نه بت‏ها حفاظت آنها را!!
 8 - براى اجراى اهداف بزرگ، گاه حضور مردم لازم است. «و أن یحشرالناس ضحى» و گاه عدم حضور آنان شرط است. «بعد أن تولّوا مدبرین»
 9- تا بت باشد، گرایش به بت‏پرستى نیز خواهد بود، پس باید بت‏ها را نابود كرد. «لاكیدنّ اصنامكم»


53) تفسیر كبیر فخررازى.

Copyright 2015 almubin.com