ترجمه
و پیش از تو هیچ رسول و پیامبرى را نفرستادیم، مگر این كه هرگاه آرزو مىكرد (و براى پیشبرد اهداف الهى خود طرحى مىریخت) شیطان در (طرح و) آرزوى او (مسائلى را) القا مىكرد، لكن خداوند هر چه را كه شیطان القا مىكرد از بین مىبرد، سپس آیات خود را استحكام مىبخشید و خداوند آگاه و حكیم است.
نکته ها
مردم در برابر وسوسههاى شیطان چند دستهاند:
1- افرادى وسوسهى شیطان در روحشان كارساز است. «یُوَسوسُ فى صُدورالنّاس» [45]
2- بعضىها شیطان با آنان تماس مىگیرد، ولى فوراً متوجّه مىشوند و او را طرد مىكنند. «مَسّهم طائفٌ من الشیطان تذكّروا» [46]
3- گروهى، شیطان همیشه با آنهاست. «فَهُو لَه قَرین» [47]
پیامبران الهى جزء هیچ یك از این سه دسته نیستند، آنان معصومند و شیطان نه قرین آنهاست، نه در روحشان وسوسه مىكند و نه با آنان تماس مىگیرد، شیطان در طرح و برنامه و آرزوى آنان القائاتى دارد و ناگفته پیداست كه حساب طرح پیامبران و برنامهها و اهدافشان، از حساب شخصى آنان جداست.
پيام ها
1- پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله آخرین پیامبر است. «قبلك» (در تمام قرآن دربارهى پیامبر اسلام، كلمهى بعدك وجود ندارد).
2- تضاد میان حقّ و باطل، یك جریان دائمى است. «مِن رسول و لانبىّ الاّ اذا تَمنّى ألقَى الشیطان...»
3- همهى پیامبران در یك سطح نیستند. «رسول - نبىّ» (رسول مسئول تبلیغ گسترده است، ولى نبىّ در آن حدّ نیست).
4- انبیا براى اهداف خود طرح و برنامه دارند. «تَمنّى»
5 - شیطان در انبیا اثرى ندارد ولى در اهداف آنان وسوسه مىكند. «اُمنیّته»
6- وسوسههاى شیطان، بهترین برنامهها را نیز تهدید مىكند. «اُمنیّته»
7- در تضادّ میان حقّ و باطل، خداوند باطل را محو و حقّ را تثبیت مىكند. «فیَنسَخ اللّه ... ثمّ یحكم»
8 - در پیروزى حقّ بر باطل عجله نكنید. («ثمّ» رمز دراز مدّت است)
9- حقّ، بدون حمایت خداوند پایدار نیست. «یُحكم اللّه آیاته»
10- تضاد حقّ و باطل و پیروزى حقّ بر باطل، نقشهى حكیمانه و عالمانهى الهى است. «یُحكم اللّه - علیم حكیم»