1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 176

تفسير 4. النساء آية 158
Number of verses: 176
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
بَل رَّفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا 158
بلکه خدا او را به سوی خود، بالا برد. و خداوند، توانا و حکیم است.

ترجمه
و (عذاب ولعنت ما آنان را فرا گرفت، به خاطر) سخنى كه (مغرورانه) مى‏گفتند: «ما عیسى بن مریم، فرستاده‏ى خدا را كشتیم» در حالى كه آنان عیسى را نه كشتند و نه به دار آویختند، بلكه كار بر آنان مشتبه شد (و كسى شبیه به او را كشتند) و كسانى كه درباره‏ى عیسى اختلاف كردند خود در شك بودند و جز پیروى از گمان، هیچ یك به گفته‏ى خود علم نداشتند و به یقین او را نكشته‏اند.
بلكه خداوند او را به سوى خود بالا برد و خداوند عزیز و حكیم است.

نکته ها

امام صادق‏علیه السلام در پیرامون جمله‏ى «و ما قتلوه و ما صلبوه و لكن شبّه» فرمودند: غیبت حضرت قائم‏علیه السلام نیز همین طور است، همانا امّت آن را به خاطر طولانى شدن انكار مى‏كنند، برخى مى‏گویند: قائم متولّد نشده است، برخى مى‏گویند: متولّد شده ومرده است، وبرخى دیگر مى‏گویند: یازدهمین ما عقیم بوده و...[421]
عوامل و نشانه‏هاى مشتبه شدن امر و به دار آویختن شخصى دیگر به جاى حضرت عیسى به این صورت بود:
1- مأموران دستگیر كننده، رومى وغریب بودند وعیسى‏علیه السلام را نمى‏شناختند.[422]
2- اقدام براى دستگیرى عیسى، شبانه بود.
3- شخص دستگیر شده، از خداوند شكایت كرد. كه این شكایت با مقام نبوّت سازگار نیست.
4- همه انجیل‏هاى مسیحیان كه فدا شدن عیسى وبه دارآویختن او را با آب وتاب نقل كرده‏اند، سالها پس از عیسى نوشته شده وامكان خطا در آنها بسیار است.
5 - گروه‏هایى از مسیحیان مسأله صلیب را قبول ندارند و در اناجیل هم تناقضاتى است كه موضوع را مبهم مى‏كند.


421) الغیبة طوسى، ص‏170.
422) احتمالاً كسى كه بناى خیانت داشت و با گرفتن پول، عیسى را به مخالفان معرفى كرد، خود به شكل حضرت تبدیل شد و گرفتار گشت. تفسیر فرقان.

پيام ها

1- گاهى سقوط اخلاقى انسان تا آنجاست كه به پیامبر كشى افتخار مى‏كند. «انا قتلنا المسیح»
2- در برابر ادعاهاى باطل، صراحت لازم است. «و ما قتلوه و ماصلبوه»
3- حضرت عیسى هم تولّدش، هم رفتنش از این جهان بطور غیر طبیعى بود. عروج كرد تا ذخیره‏اى براى آینده باشد. «بل رَفعه اللّه الیه»
4- معراج، براى غیر از پیامبر اسلام هم بوده است. «بل رَفعه اللّه الیه»
5 - عیسى، مهمان خداست. «رفعه الله الیه»
6- در آسمان‏ها امكان زیستن انسان وجود دارد. «بل رفعه الله»
7- اراده‏ى الهى همه‏ى توطئه‏ها را خنثى مى‏كند. «كان الله عزیزاً حكیماً»

Copyright 2015 almubin.com