ترجمه
اگر بر شما مسلّط شوند، دشمنان (سرسخت) شما خواهند بود و دست و زبانشان را به بدى، به سوى شما خواهند گشود و دوست دارند كه شما (از دین خود دست برداشته و) كفر ورزید.
نکته ها
«ثقف» به معناى پیدا كردن و روبرو شدن است.
حضرت علىعلیه السلام در نامه 53 نهج البلاغه خطاب به مالك اشتر مىنویسد: «ولكن احذر كلّ الحذر من عدوّك بعد صلحه فانّ العدوّ ربّما قارب لیتغفّل» حتّى بعد از صلح، از خدعه دشمن برحذر باش؛ زیرا دشمن گاهى به شما نزدیك مىشود تا شما را غافلگیر كند.
و در غررالحكم از آن حضرت مىخوانیم: «لاتأمن عدّواً و ان شكر» از دشمن، حتّى اگر زبان به ستایش گشود، مطمئن و در امان مباش. دشمن مانند آب است كه گرچه با حرارت گرم مىشود، ولى سرانجام سرد مىشود. «... فانّه كالماء و ان اطیل سخانه بالنّار لم یمتنع من اطفائه»(19)
دلیل قطع رابطه با كفّار پنج چیز است:
الف) مكتب شما را قبول ندارند. «كفروا بما جاءكم من الحق»
ب) رهبر و امّت را تحمّل نمىكنند. «یخرجون الرسول و ایّاكم»
ج) اگر سلطه یابند، دشمنى خود را اعمال مىكنند. «ان یثقفوكم...»
د) با دست و زبان، آزارتان مىدهند. «یبسطوا الیكم أیدیهم و ألسنتهم»
ه) مىخواهند كه شما از دین برگشته و مرتد شوید. «ودّوا لو تكفرون»
پيام ها
1- دشمنان به دنبال سلطه همه جانبه بر شما هستند. «یثقفوكم»
2- خاموشى دشمن، نشانهى دوستى او نیست بلكه فرصت ضربه زدن نیافته است. «ان یثقفوكم یكونوا لكم اعداءً»
3- دشمن هم تهاجم نظامى دارد، «یبسطوا الیكم أیدیهم» هم تهاجم فرهنگى. «و السنتهم»
4- ریشهى دست و زبان درازىهاى دشمن، خواستههاى قلبى و درونى اوست. «یبسطوا الیكم أیدیهم و ألسنتكم... ودّوا لو تكفرون»
5 - دشمنان، در دشمنى با شما وحدت دارند. «یكونوا... یبسطوا... ودّوا»
6- هدف دشمن از ضربههاى نظامى و فرهنگى، دست برداشتن شما از مكتب است. «ودّوا لو تكفرون»
7- تا كفر نورزید، دشمن از شما راضى نمىشود. «ودّوا لو تكفرون» (در آیه 217 سوره بقره نیز مىخوانیم: «لایزالون یقاتلونكم حتّى یردّوكم عن دینكم ان استطاعوا»)