1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 44

تفسير 70. المعارج آية 36
Number of verses: 44
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
فَمَالِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ 36
این کافران را چه می‌شود که با سرعت نزد تو می‌آیند...

ترجمه
پس كافران را چه شده كه شتابان به سوى تو مى‏آیند.
از راست و چپ، گروه گروه.
آیا هر یك از آنان طمع دارد كه به بهشتى پر نعمت در آید.
چنین نیست، همانا ما آنان را از آنچه مى‏دانند، آفریده‏ایم.

نکته ها
«مُهطِعین» به معناى گردن كشیدن یا خیره نگاه كردن یا به سرعت راه رفتن براى جستجوى چیزى است.
حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید: رسول گرامى اسلام‏صلى الله علیه وآله پیوسته با منافقان مدارا داشت و آنان را در سمت راست و چپ خود مى‏نشاند، تا آن كه خداوند اذن داد كه آنان را از خود دور كند و به این آیه استناد فرمود: «فمال الّذین كفروا قبلك مهطعین».(21) زیرا كفر به معناى تسلیم نشدن است، نه نشناختن. چنانكه شیطان، خدا را مى‏شناخت وقیامت را قبول داشت، زیرا مى‏گفت: «أنظرنى الى یوم یبعثون»(22) امّا با این حال تسلیم خدا نشد.
به هر حال، علم غیر از ایمان است، منافقان نسبت به پیامبرصلى الله علیه وآله شناخت داشتند ولى تسلیم او نبودند و لذا لقب كافر در مورد آنان به كار رفته است.
«قِبَل» به معناى روبرو و «عِزین» جمع «عِزّة» به معناى گروه‏هاى پراكنده است.
عُمر سعد در صبح عاشورا براى كشتن امام حسین علیه السلام به لشكرش گفت: «یا خیل اللّه اركبى و أبشرى بالجنّة»(23) اى لشكر خدا بر اسبان سوار شوید و شما را به بهشت بشارت باد.
كفّار به تمسخر مى‏گفتند: اگر سخنان پیامبر درباره بهشت درست باشد ما هم بهشتى هستیم و حتّى زودتر به آنجا خواهیم رفت. «أیطمع كلّ امرءٍ منهم ان یُدخل جنّةَ نعیم»


21) تفسیر نورالثقلین.
22) اعراف، 14.
23) تفسیر اطیب‏البیان.

پيام ها
 1- قرآن، جاذبه‏اى داشت كه حتّى مخالفان، براى شنیدن آن گرد پیامبر اجتماع كرده و گردن مى‏كشیدند. «فمال الّذین كفروا قبلك مهطعین»
 2- پیامبر سعه صدرى داشت كه حتّى مخالفان دور او جمع مى‏شدند. «عن الیمین و عن الشمال عزین»
 3- به هر اجتماع و استقبال گرم مردم، دلخوش نكنید. «مهطعین عن الیمین و عن الشمال عزین»
 4- چه بسا دشمن براى گرفتن اخبار و تصمیمات مؤمنان، در اطراف آنان حضور یابند. «فمال الّذین كفروا... عن الیمین و عن الشمال عزین»
 5 - كفّار، از پیامبرصلى الله علیه وآله اعراض مى‏كردند و این منافقین بودند كه خود را هر چه بیشتر به پیامبر نزدیك مى‏كردند. «عن الیمین و عن الشمال عزین»
 6- منافق، به عمل خود مغرور است و به بهشت طمع دارد. «یطمع كلّ امرء منهم ان یُدخل جنّة نعیم»
 7- منافقان توقّع دارند بدون ایمان و عمل وارد بهشت شوند. «یُدخَل جنّة نعیم»
 8 - به دشمنان و آرزوهاى نابجاى آنان، قاطعانه پاسخ دهید. «یطمع... كلاّ»
 9- كسانى كه مى‏دانند ما آنها را از آبى پست آفریده‏ایم، چرا این همه غرور دارند كه با وجود كفر و نفاق، توقّع بهشت دارند. «كلاّ انّا خلقناهم ممّا یعلمون»
 10- كسانى كه مى‏دانند ما آنان را از چه چیز آفریده‏ایم، باید بدانند قدرت دوباره آفریدن را داریم. «انّا خلقناهم مما یعلمون»

Copyright 2015 almubin.com