1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 31

تفسير 76. الإنسان آية 19
Number of verses: 31
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
۞ وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَّنثُورًا 19
و بر گردشان (برای پذیرایی) نوجوانانی جاودانی می‌گردند که هرگاه آنها را ببینی گمان می‌کنی مروارید پراکنده‌اند!

ترجمه
و پسرانى همیشه جوان، (به خدمت) بر آنان مى‏گردند، هرگاه آنان را بینى، پندارى مرواریدهاى غلطان و پراكنده‏اند.
و چون آنجا را بنگرى نعمتى فراوان و سلطنتى بزرگ مى‏بینى.
بر اندامشان جامه‏هاى سبز از دیباى نازك و ضخیم است و با دستواره‏هاى نقره زینت شده‏اند و پروردگارشان شرابى طهور (پاك و پاك‏كننده) به آنان مى‏نوشاند.
همانا این جزایى است براى شما و سعیتان مورد سپاس است.

نکته ها
از امام كاظم‏علیه السلام پرسیدند: چرا در این سوره نامى از حورالعین در پاداش ابرار و اهل بیت پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله مطرح نشده است؟ امام علیه السلام فرمودند: به خاطر مقام فاطمه زهراعلیها السلام.(215)
امام صادق‏علیه السلام از رسول خداصلى الله علیه وآله نقل مى‏كنند: هنگامى كه بهشتیان وارد بهشت مى‏شوند، با درختى روبرو مى‏شوند كه سایه‏اى گسترده دارد و از پاى آن دو چشمه جارى است، آنان در چشمه‏اى خود را مى‏شویند و از چشمه دیگر مى‏نوشند و پس از آن هیچ بیمارى و نارحتى در بدن آنها رخ نمى‏دهد و این است معناى «سقاهم ربّهم شراباً طهوراً».(216)
نعمت‏هاى بهشتى‏
میان نعمت‏هاى بهشتى با نعمت‏هاى دنیا تفاوت‏هاى بسیارى وجود دارد، كه در اینجا به گوشه‏اى از آنان اشاره مى‏كنیم:
 بسیار زیادند: «فاكهة كثیرة»(217)
موسمى و فصلى نیستند: «لا مقطوعة»(218)
در بهره‏گیرى از آنها هیچ منعى وجود ندارد. «و لا ممنوعة»(219)
بهشتیان در استفاده از آنها حس انتخاب دارند. «مما یتخیرون»(220)
براى هر نوع اشتهایى، نعمتى موجود است: «ممّا یشتهون»(221)
استفاده از آنها آفات و عوارضى به دنبال ندارد: «لا یُصدّعون»(222)
بهره‏گیرى از آنها بدون زحمت است. «و ذلّلت قطوفها تذلیلاً»(223)
هرچه بخواهید، خادمان برایتان فراهم مى‏كنند: «و یطوف علیهم»
خادمان بهشتى هم زیبا هستند: «لؤلؤاً منثوراً»، هم پیر نمى‏شوند: «مخلّدون»
كامیابى در كمال آرامش است: «على الارائك متّكئون»(224)
در بهشت حسادت و رقابت در آنجا راهى ندارد. «نزعنا ما فى صدورهم من غلّ»(225)
نعمت‏ها با رضا و سلام پروردگار همراه است: «و رضوانٌ من اللّه اكبر»(226)، «سلام قولاً من ربّ رحیم»(227)
ذریّه مؤمن به آنها مى‏پیوندند و كامیاب مى‏شوند: «الحقنا بهم ذریتهم»(228)
با اولیاى الهى همسایه مى‏شوند: «و هم جیرانى»(229)
نعمت‏هاى بهشتى متنوع‏اند: «وانهار من لبن... و انهار من عسل...»(230)


215) مناقب، ج 3، ص 328.
216) بحار، ج 8، ص 212.
217) واقعه، 32.
218) واقعه، 33.
219) واقعه، 33.
220) واقعه، 20.
221) واقعه، 21.
222) واقعه، 19.
223) انسان، 14.
224) یس، 56.
225) واقعه، 16.
226) توبه، 71.
227) یس، 58 .
228) طور، 21.
229) دعاى ندبه.
230) محمّد، 15.

پيام ها
1- پذیرایى در بهشت، خصوصیات ویژه‏اى دارد. از جمله:
نیازى به درخواست و تقاضا ندارد، زیرا پذیرایى كنندگان همواره به دور بهشتیان مى‏گردند. «یطوف»
مسئولین پذیرایى از هر سو بر بهشتیان اشراف دارند. «یطوف علیهم»
پذیرایى كنندگان نوجوانند. «ولدان مخلدون»(231)
قیافه آنان مانند لؤلؤ درخشنده است. «حسبتهم لؤلؤا»
حكومت بهشتیان گسترده است. «ملكاً كبیراً»
رنگ لباس پذیرایى كنندگان سبز «خضر» و جنس لباس آنان از ابریشم نازك «سندس» و ضخیم «استبرق» است.
ساقى ابرار، پروردگار متعال «سقاهم ربّهم» و نوع شراب آنها، طهور است. «شراباً طهوراً» (امام صادق‏علیه السلام فرمود: این شراب، قلب بهشتیان را از غیر خدا پاك مى‏كند.(232))
2- با آنكه بهشت، فضل و لطف الهى است، امّا خداوند آن را مزد و اجر ابرار مى‏شمرد تا بهشتیان به كار خود ببالند. «ان هذا كان لك جزاءً»
 3- پاداش‏هاى الهى بر اساس نیّت و كیفیّت انجام كار است، نه بر اساس كمیّت كار و مقدار و مبلغ احسان. (چند قطعه نان جو و این همه پاداش، فقط به خاطر داشتن اخلاص و ایثار است.) «انّ هذا كان لكم جزاءاً و كان سعیكم مشكورا»
4- كسى كه از مردم، نه پاداش طلب كند و نه تشكّر بخواهد، «لا نرید منكم جزاءً ولا شكوراً»، خداوند به او هم پاداش مى‏دهد و هم تشكّر مى‏كند. «كان لكم جزاءً و كان سعیكم مشكوراً»
 5 - تشكّر و قدردانى از تلاش دیگران، یك صفت الهى است. «سعیكم مشكوراً»
 6- نطفه بى‏مقدار «نطفة امشاج» بر اثر ایمان و عمل و اخلاص و ایثار به جایى مى‏رسد كه آفریدگار هستى از او تشكّر مى‏كند. «و كان سعیكم مشكوراً»


231) طور، 24.
232) تفسیر مجمع البیان.

Copyright 2015 almubin.com