ترجمه
و خداوند، آن (پیروزى و نزول فرشتگان) را جز براى بشارت و اینكه دلهایتان با آنان آرامش یابد قرار نداد و نصرت و پیروزى، جز از سوى خدا نیست، (به قدرت خود و امداد فرشته هم تكیه نكنید.) همانا خداوند، شكستناپذیر حكیم است.
نکته ها
در قرآن بارها نزول فرشتگان امدادگر براى یارى مؤمنان مطرح شده است. حتّى هنگام جان دادن هم خداوند فرشتهها را مىفرستد تا با القاى حقّ و دلدارى، مؤمن را از وسوسههاى شیطان حفظ كند. [434] در جنگ بدر نیز فرشتگان، براى روحیّه بخشیدن به مؤمنان آمدند و جنگ و برخوردى با دشمن نداشتند، زیرا در تاریخ روشن است كه چه كسى به دست چه كسى كشته شد، و بیشترین كشتههاى كافران در آن جنگ، به شمشیر حضرت على علیه السلام بود.
در هستى دو نوع القا وجود دارد:
یكى از سوى فرشتگان خدا كه آرامش را القا مىكنند. «اذ یوحى ربّك الى الملائكة أنّى معكم فثبّتوا الّذین آمنوا سألقى فى قلوب الّذین كفروا الرُّعب» [435] خداوند به فرشتگان وحى كرد كه من با شمایم، پس شما مؤمنان را پایدار و ثابت قدم سازید، من در دل كفّار وحشت خواهم افكند.
یكى هم القاى ترس و وحشت كه از سوى شیطان انجام مىشود. «انّما ذلكم الشیطان یخوّف أولیائه» [436] سخنان شیطان در هوادارانش تأثیر گذارده و آنان را مىترساند.
پيام ها
1- رزمنده باید روحیّهى قوى داشته باشد. «وماجعله اللّه الاّ بُشرى» از عوامل پیروزى، انگیزه و روحیّهى قوى رزمندگان است.
2- هنگامى كه حركتى صحیح و در خط پیامبر باشد، عنایت خداوند و برطرف شدن عوامل ترس و اضطراب حتمى است. «وما جعله اللّه الاّ بُشرى»
3- پیروزى مؤمنان، تنها به ابتكار، طرح نظامى، سلاح و نفرات آنان و یا به خاطر فرشتگان نیست، بلكه اصل، اراده و خواست خداوند است. «وما النّصر الاّ من عند اللّه» چنانكه گاهى به خواست خداوند، گروه اندكى از مؤمنان بر گروه زیادى از دشمنان پیروز مىشوند. «كم من فئة قلیلة غلبت فئة كثیرة باذن اللّه» [437]
4- امدادهاى الهى ویارى مؤمنان، بر اساس عزّت وحكمت است. «عزیز حكیم»