1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 8
تفسير 95. التين آية 1
Number of verses: 8
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ 1
قسم به انجیر و زیتون [یا: قسم به سرزمین شام و بیت المقدّس‌]،

ترجمه
 به انجیر و زیتون سوگند.
و به طور سینا سوگند.
و به این شهر (مكّه) امن سوگند.
همانا ما انسان را در بهترین قوام و نظام آفریدیم.
سپس او را به پایین‏ترین مرحله بازگرداندیم.
مگر كسانى كه ایمان آوردند و كارهاى نیك انجام دادند كه براى آنان پاداشى قطع ناشدنى و همیشگى است.
پس بعد از این، چه چیز سبب مى‏شود قیامت را تكذیب كنى؟
 آیا خدا بهترین حكم كنندگان نیست؟

نکته ها
طور سینین، همان وادى سینا میان مصر و فلسطین امروزى است.
 در برخى روایات، به قرینه «طور سینین» و «البلد الامین» كه اشاره به دو مكان مقدس است، آمده است كه مراد از «التین و الزیتون» نیز محلّ رویش این دو میوه مى‏باشد و ایه را اشاره به شهرهاى مدینه و بیت المقدس دانسته‏اند.(11)
 در میان خوردنى‏ها، میوه‏ها و در میان آنها میوه‏هاى قنددار و چربى‏دار براى سوخت و ساز بدن بیشتر مورد نیاز است. «التین و الزیتون»
 از امتیازات اسلام داشتن سرزمین امن است حتى براى گیاهان و حیوانات. «البلد الامین»
 نام انجیر یكبار و زیتون، شش بار در قرآن آمده است و هر دو داراى خواص غذایى و درمانى فراوانى هستند. انجیر براى هر سن و سالى به خاطر قندى كه دارد مفید است. ورزشكاران و كسانى كه دچار ضعف و پیرى هستند به خوردن آن سفارش شده‏اند. بر اساس برخى روایات، انجیر میوه‏اى بهشتى است و در طبّ قدیم، معجون انجیر و عسل براى زخم معده و انجیر خشك براى تقویت فكر سفارش شده است.
 امام رضاعلیه السلام فرمود: انجیر بوى دهان را مى‏برد، لثه‏ها و استخوان‏ها را محكم مى‏كند، مو را مى‏رویاند، درد را برطرف مى‏سازد و مثل دارو مؤثر است. زیتون، بلغم را برطرف مى‏سازد، رنگ صورت را صفا داده اعصاب را تقویت نموده، بیمارى و درد و ضعف را از بین مى‏برد و آتش خشم را فرو مى‏نشاند.(12)
 مراد از «ثمّ رددناه اسفل سافلین» دست برداشتن گروهى از انسانها از فطرت اولیه الهى است كه خداوند در نهاد هر بشرى قرار داده كه هر كس چنین كند، خداوند او را در پست‏ترین جایگاه‏ها قرار مى‏دهد و گرفتار شقاوت و عذاب مى‏شود.


11) تفسیر نورالثقلین.
12) بحارالانوار، ج 66، ص‏183 به نقل از تفسیر نمونه.

پيام ها
1- نعمت‏هاى دنیوى حتى خوردنى‏ها، قداست دارد و مورد سوگند الهى واقع شده‏اند. «و التین و الزیتون»
 2- سلامتى كه از طریق غذا به دست مى‏آید و امنیّت، مهم‏ترین نیازهاى مادّى انسان است. «التین و الزیتون... البلد الامین»
 3- قداست وحى، به زمین‏ها نیز سرایت مى‏كند. «طور سینین»
 4- امنیّت شهر مكّه، دعاى حضرت ابراهیم است كه گفت: «ربّ اجعل هذا بلداً آمنا»(13) و این دعا مورد استجابت واقع شد. «هذا البلد الامین»
 5 - انسان در آفرینش بر همه موجودات برترى دارد. «خلقنا الانسان فى احسن تقویم»
 6- خداوند بر آغاز و فرجام انسان حاكم است. «خلقنا... رددنا»
 7- انسان در اصل خلقت پستى ندارد و سقوط او در طىّ مراحل زندگى واقع مى‏شود. «خلقنا الانسان فى احسن تقویم ثمّ رددناه اسفل سافلین»
 8 - انسان كه برترین مخلوق است، سقوطش نیز از همه موجودات پست‏تر است. «احسن تقویم... اسفل سافلین» (چنانكه در آیات دیگر نیز مى‏فرماید: «اولئك كالانعام بل هم اضلّ»(14))
 9- دورى از ایمان و عمل صالح سبب سقوط است و ایمان، عامل دورى از هر گونه پستى و نزول است. «رددناه اسفل سافلین الاّ الّذین آمنوا و عملوا الصالحات»
 10- با آنكه خداوند خالق انسان است و هرگونه بخواهد حق دارد با مخلوقش رفتار كند، امّا او بر اساس عدل، حكم مى‏كند و بهترین داوران است. «احكم الحاكمین»
 


13) بقره، 126.
14) اعراف، 179.

توضيحات
 سیماى سوره تین‏
 این سوره هشت آیه دارد و در مكّه نازل شده است.
 نام سوره برگرفته از آیه اول است و به معناى انجیر مى‏باشد.
 محور سوره، كیفر و پاداش انسانها در قیامت است، امّا مطلب را از راه آفرینش انسان‏ها در بهترین صورت و دو گروه شدن آنان بر مبناى ماندن بر فطرت پاك الهى و یا خروج از آن و سقوط به پایین‏ترین درجات انسانیّت، بیان مى‏كند كه این اختلاف در انتخاب، موجب اختلاف در كیفر و پاداش الهى مى‏شود. و طبیعتاً حكمت اقتضا مى‏كند كه دو گروه یكسان دیده نشوند.

Copyright 2015 almubin.com