ترجمه
و یهودیان مىگفتند: عُزیر، پسر خداست و مسیحیان مىگفتند: مسیح، پسر خداست. این سخنى است (باطل) كه به زبانشان مىآورند وبه گفتار كسانى كه پیش از این كافر شدهاند، شباهت دارد (كه مىگفتند: فرشتگان دختران خدا هستند.) خدا آنان را بكُشد، چگونه (از حقّ) رویگردان مىشوند.
نکته ها
«عُزیر»، عربى شدهى «عَزراء» است، مثل «عیسى» كه عربىِ «یَسوع» و «یحیى» كه معرّبِ «یوحَنّا» است.
عُزیر یكى از علماى بزرگ یهود بود كه لقب «مُنجىِ یهود» یافت. زیرا پس از واقعهى قتل عام مردم به دست بختالنصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط كورش، عُزیر نزد كورش آمد و از او خواست كه به یهودیان سروسامانى بخشد.
این آیه، به گونهاى توضیح و دلیل آیهى قبل است كه فرمود: اهل كتاب به خدا و قیامت ایمان ندارند.
محقّقان معتقدند بسیارى از معارف تورات و انجیل، با خرافات بودائیان و برهمائیان و یونانیان آمیخته شده است، حتّى بسیارى از داستانهاى انجیل، عیناً در مذهب بودا و برهمایى دیده مىشود. البتّه یهودیان امروز، عُزیر را فرزند خدا نمىدانند، ولى در زمان پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله، چنین عقیدهاى داشته و در مقابل سؤال پیامبر كه «با اینكه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمىدانید؟» جوابى نداشتند. [40]
پيام ها
1- با آنكه فقط گروهى از یهود، عُزیر را فرزند خدا مىدانستند، ولى چون دیگران نیز سكوت كردند، نسبتِ انحراف به همه داده است. «قالت الیهود»
2- دربارهى شخصیّتهاى دینى والهى نباید غلّو كرد. «عزیرابن اللّه... المسیح...»
3- عقاید یهود و نصارى، آمیخته به خرافات است. «ذلك قولهم بافواههم»
4- مشركان، بتها را شریك خدا و فرشتگان را دختران خدا مىدانستند، یهود و نصارى، عُزیر و عیسى را پسر خدا، از این جهت كلامشان به كلام كفّار شباهت داشت. «یضاهئون قول الذین كفروا»
5 - ریشهى خرافات در مذهب یهود و نصارى، در عقاید كفّار پیشین است. [41] «یضاهئون قول الذین كفروا من قبل»