1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 129
تفسير 9. التوبة آية 54
Number of verses: 129
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلَّا أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَبِرَسُولِهِ وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَىٰ وَلَا يُنفِقُونَ إِلَّا وَهُمْ كَارِهُونَ 54
هیچ چیز مانع قبول انفاقهای آنها نشد، جز اینکه آنها به خدا و پیامبرش کافر شدند، و نماز بجا نمی‌آورند جز با کسالت، و انفاق نمی‌کنند مگر با کراهت!

ترجمه
و چیزى منافقان را از پذیرفته شدن انفاقشان منع نكرد، جز اینكه به خدا و پیامبرش كافر شدند و نماز را جز از روى كسالت و بى‏حالى به جا نمى‏آورند و جز از روى كراهت و بى‏میلى انفاق نمى‏كنند.

نکته ها
در آیه‏ى قبل، به صورت فرض بیان شد كه منافقان، چه با علاقه و چه از روى بى‏میلى اگر انفاق كنند، پذیرفته نیست. اینجا صورت واقعى و وجود خارجى را بیان مى‏كند كه انفاقشان از روى كراهت است، نه علاقه.
از امتیازات درآمدهاى دولت اسلامى از قبیل خمس، زكات، صدقات و انفاقات بر دیگر درآمدهاى دولتى، موارد ذیل است:
1- افراد، با اراده و انتخاب و بر اساس وجدان دینى مى‏پردازند.
2- بدون ترس و با قصد قربت مى‏پردازند.
3- پرداخت‏هاى مالى را غنیمت و ذخیره‏ى قیامت مى‏دانند.
4- گیرنده‏ى مال را عالِم عادل انتخاب مى‏كنند.
5 - مورد مصرف را مى‏دانند و زیر نظر دارند.
6- ساده‏زیستى را شرط گیرنده مى‏دانند و خدا را شكر مى‏كنند.

پيام ها
1- با كفر، كسالت و كراهت، اعمال خیر پذیرفته نیست. «ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم...»
2- خداوند در قرآن، بارها منافق را كافر دانسته است. «انّهم كفروا»
3- متخلّفان از جنگ تبوك، به ظاهر مسلمان ولى در باطن كافرند. «انّهم كفروا»
4- ارزش‏دهنده به كارها، نیّت و نشاط و عشق است. آرى انگیزه مهّم است، نه حركات فیزیكى! [81] «كُسالى‏، كارهون»
5 - هدف اسلام از انفاق، رشد انتخابى ومعنوى است، نه تنها سیر كردن شكم. زیرا با كمك منافقین شكم‏هایى سیر مى‏شود، امّا رشد معنوى براى كمك كننده حاصل نمى‏شود. «كفروا باللّه... و هم كارهون»
6- از نشانه‏هاى نفاق، نماز با كسالت، «كُسالى‏» وانفاق با كراهت است. «كارهون»


81) در داستان یوسف، زلیخا تمام درها را با دست خود بست و از یوسف كام خواست. اما یوسف‏علیه السلام به سوى در فرار كرد و زن هم به دنبال او مى‏دوید. در این صحنه یوسف و زلیخا از نظر ظاهر و حركات فیزیكى، هردو مى‏دویدند، امّا انگیزه‏ى یكى فرار از گناه و انگیزه‏ى دیگرى گناه كردن بود. و این است معناى نقش نیّت و انگیزه در اعمال انسان.

Copyright 2015 almubin.com