ترجمه
بازگشت همهى شما به سوى اوست. این وعدهى حقّ الهى است. اوست كه آفرینش را آغاز مىكند، سپس آن را باز مىگرداند، تا كسانى را كه ایمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند، به عدالت پاداش دهد و براى آنان كه كافر شدهاند به سزاى كفرشان، نوشیدنىاى از مایع سوزان و عذابى دردناك خواهد بود.
نکته ها
این آیه، هم اصل معاد را مطرح مىكند، «الیه مرجعكم» هم امكانش را، «یبدؤا الخلق ثم یعیده» و هم هدف از معاد را كه كیفر و پاداش است. «لیجزى»
احتمال دارد مراد از «بالقسط» این باشد كه اهل ایمان به خاطر قسط وعدالتى كه دارند، پاداش مىبینند. [207] البتّه فضل الهى منافاتى با قسط ندارد، چنانكه در آیات دیگر، به پاداشهاى افزون الهى اشاره شده است از جمله: «للذین احسنوا الحسنى و زیادة» [208] و «لیوفیّهم اجورهم ویزیدهم من فضله» [209]
پيام ها
1- بازگشت ما به سوى خداست، بیهوده به فكر راضى ساختن این و آن نباشیم. «الیه مرجعكم»
2- همهى انسانها، پس از مرگ زنده خواهند شد. «الیه مرجعكم جمیعاً»
3- معاد، مادّى و جسمانى است. «یبدء الخلق ثم یعیده» (اعاده به معناى بازگرداندن همان چیز است)
4- توانایى خداوند بر پدید آوردن، نشانهى توانایى او بر رستاخیز است. «یبدء الخلق ثم یعیده»
5 - نه تنها انسان دوباره زنده مىشود، بلكه همهى آفرینش بار دیگر آفریده مىشود. «یبدء الخلق ثم یعیده»
6- همان گونه كه تمام هستى، براى بشر آفریده شده، در آخرت نیز اعادهى خلق براى پاداش گرفتن بشر است. «یبدء الخلق ثم یعیده لیجزى...»
7- آفرینش همچنان استمرار دارد. «یبدء الخلق»
8 - مقصود اصلى از معاد، پاداش مؤمنان است. «لیجزى الذین امنوا» و كیفر كافران به خاطر عدل الهى است.
9- پاداش الهى براساس قسط و عادلانه است. (با ازدیاد به واسطهى فضل او منافات ندارد) «لیجزیهم... بالقسط»
10- ارزش كارهاى خوب، به انگیزه وهدف خوب آن است. «آمنوا و عملوا الصالحات»
11- استمرار و پافشارى بر كفر، موجب عذاب است. «بما كانوا یكفرون»