ترجمه
پس هنگامى كه فرمان (قهر) ما آمد، آن سرزمین را زیر و رو كردیم و بارانى از سنگهایى از گِلهاى لایه لایه بر آنها فرو ریختیم،
(سنگهایى كه) نزد پروردگارت نشاندار بودند، و این (كیفر سنگباران) از (سایر) ستمگران (و فاسدانى كه در خط قوم لوط باشند،) دور نیست.
نکته ها
«سِجّیل» به معناى كلوخ است، چیزى نه مثل گِل، نرم و نه مثل سنگ، سفت، و «مَنضود» یعنى رویهم و پى در پى. منظور از سنگ نشاندار، یا این است كه هر سنگ براى شخص خاصّى در نظر گرفته شده بود و یا اینكه آن سنگها با سنگهاى زمینى فرق داشته است.
این آیه، پایان كار قوم لوط را بیان مىفرماید. در یك جمعبندى باید گفت كه حضرت لوطعلیه السلام پیامبر قوم لوط بود و در زمان حضرت ابراهیمعلیه السلام مىزیست و دین او را تبلیغ مىكرد. به همراه حضرت ابراهیمعلیه السلام عازم فلسطین شد و سپس به طرف سرزمینى به نام مؤتفكات رفت كه مردم آن منطقه، بتپرست بودند و علنى لواط مىكردند. حضرت لوطعلیه السلام به مبارزه با این فساد و آفت بزرگ پرداخت، امّا هر چه تلاش نمود، تأثیرى نبخشید، تا جایى كه او را تهدید به اخراج كردند. آنها مىگفتند: «لئن لم تنته یا لوط لتكوننّ من المخرجین»(115) اى لوط! اگر موعظه را قطع نكنى، تو را تبعید مىكنیم. سرانجام فرشتگان مأمور عذاب نازل شدند و پس از در جریان قرار دادن حضرت ابراهیم و سپس حضرت لوطعلیهما السلام، مأموریّتشان را انجام داده و منطقهى این قوم فاسد را زیر و رو كردند.
در آیهى 73 سورهى حجر آمده است كه قوم لوط را صیحه فرا گرفت. شاید به واسطهى همین صداى مهیب كه منطقه را زیر و رو كرده، سنگهایى از درون زمین به طرف آسمان پرتاب شده و سپس بر سر آنها فرود آمده است، نظیر آتشفشان و انفجارهایى كه به دنبال آن واقع مىشود.(116) و شاید هم در حین باریدن سنگ، صیحهى آسمانى نیز منطقه را فرا گرفته باشد.
پيام ها
1- كیفر كسانى كه فطرت انسانى را واژگون مىكنند آن است كه شهر بر سرشان واژگون شود. «جعلنا عالیها سافلها»
2- قدرت الهى مىتواند به جاى باران، سنگباران كند. «امطرنا ...حجارة»
3- انحرافات اخلاقى و جنسى، ظلم است. «من الظالمین»
4- هر كس همچون دنیاى غرب، همجنسبازى را جایز و آزاد بداند، باید منتظر قهر خدا و زیر ورو شدن منطقهى فساد باشد. «و ما هى من الظالمین ببعید»