1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 43
تفسير 13. الرعد آية 23
Number of verses: 43
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ 23
(همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می‌شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می‌گردند...

ترجمه
(سراى آخرت) باغ‏هاى جاودانى كه آنان و هر كس از پدران و همسران و فرزندانشان كه صالح بوده‏اند بدان داخل مى‏شوند و فرشتگان از هر درى (براى تبریك و تهنیت) بر آنان وارد مى‏شوند.

نکته ها
از میان 127 مرتبه‏اى كه «جنّات» و «جنّت» در قرآن آمده، تنها 11 مورد از آن تعبیر «جنّات عدن» دارد كه طبق حدیثى از درّالمنثور، به معناى بهشت مخصوص است.(106)
رسول اكرم‏صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس مى‏خواهد زندگى و مرگش همچون زندگى و مرگ من باشد و به «جنّات عدن» كه بهشت من است وارد شود، باید علىّ‏ابن‏ابیطالب‏علیهما السلام و ذریّه‏ى او را، رهبر و امام خود قرار دهد كه آنها در علم و فهم، برترین انسان‏ها و هادى مردم به سوى هدایت‏اند.(107)
بارها در قرآن آمده است كه افراد صالحِ یك خانواده، در بهشت نیز در كنار هم خواهند بود و از مصاحبت یكدیگر لذت خواهند برد. البتّه ذكر عنوان بعضى از افراد خانواده مثل پدر، همسر و فرزند در آیه شریفه فوق دلالت بر خصوصیّتى ندارد و شامل همه افراد صالح خانواده، اعم از افراد مذكور و مادران، خواهران و برادران نیز مى‏شود. در ضمن شاید علت عدم ذكر نام مادر آن باشد كه مادر، همسر پدر است و مشمول «ازواج» مى‏گردد، همان گونه كه خواهر و برادر، ذریّه پدر، و عمو و عمّه از ذُرارى آباء شمرده مى‏شوند.
آنچه از آیات الهى به دست مى‏آید این است كه فرشتگان، در همه احوال در دنیا و آخرت (برزخ و قیامت) با انسان ارتباط دارند، گاهى بر او درود و صلوات مى‏فرستند، «یصلى علیكم و ملائكته»(108) گاهى براى او استغفار و طلب بخشش مى‏كنند، «و یستغفرون للذین آمنوا»(109) و زمانى هم براى او دست به دعا برمى‏دارند، «ربّنا وادخلهم جنّات عدن»(110) در هنگام مرگ و شروع عالم برزخ نیز با شعار و تلقین «الاتخافوا و لاتحزنوا»(111) و با جمله «سلام علیكم» جان آنها را مى‏گیرند. «الّذین تتوفّاهم الملائكة طیّبین یقولون سلام علیكم»(112) و در آخرت نیز از هر سو بر آنان سلام مى‏كنند.
براى بهشت هشت درب ذكر شده كه با تعداد اوصافى كه براى اولوا الالباب در آیات اخیر شمرده شده مطابقت دارد. گویا هر كدام از این صفت‏هاى هشت‏گانه، درى از درهاى بهشت و راهى بسوى سعادت ابدى را به سوى انسان باز مى‏كند.
هر پدر و فرزند، هر زن و شوهر و هر آباء و ذریّه‏اى در بهشت به یكدیگر ملحق نمى‏شوند و در كنار هم قرار نمى‏گیرند، زیرا در روز قیامت، انساب و اسباب، كارساز نیستند. «فلا انساب بینهم»(113) و آن روز هر كس در گرو اعمال خویش است، «كلّ نفس بما كسبت رهینه»(114) و جز سعى و تلاش، چیز دیگرى مؤثر نیست، «لیس للانسان الاّ ما سعى‏»(115) بنابراین ورود بعضى از بستگان بر بعضى دیگر، تنها به خاطر لیاقت و صلاحیّت فردى خود آنهاست. مشابه این آیه را مى‏توان در سوره‏هاى غافر، آیه 7 وطور آیه 21 نیز مشاهده كرد.


106) تفسیر فرقان.
107) تفسیر نورالثقلین.
108) احزاب، 43.
109) غافر، 7.
110) غافر، 8.
111) فصّلت، 30.
112) نحل، 32.
113) مؤمنون، 101.
114) مدّثر، 38.
115) نجم، 39.

پيام ها
1- شرط ورود به بهشت، صالح بودن است. «و من صلح»
2- خانواده بهشتى، خانواده‏اى است كه بین اعضاى آن همبستگى و صمیمیت در مسیر حق باشد. «صَلَح من ابائهم»
3- توجه به عواطف در اسلام یك اصل است. براى انسان زندگى در بهترین مكانها ولى بدور از خانواده، صفایى ندارد.«یدخلونها ومن صلح من آبائهم»

Copyright 2015 almubin.com