ترجمه
وبه تحقیق، پیش از این با آدم پیمان بستیم، امّا او فراموش كرد و ما عزم استوارى براى او نیافتیم.
وزمانى كه به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده كنید، پس همگى سجده كردند، مگر ابلیس كه سرپیچى و امتناع كرد.
نکته ها
این ششمین مرتبهاى است كه از آغاز قرآن تاكنون به داستان آدم و ابلیس برمىخوریم، قبلاً نیز در سورههاى بقره، اعراف، حجر، اسراء و كهف در این مورد اشاراتى شده بود.(131)
مراد از عهد و پیمان، همان فرمانِ نخوردن از گیاه مخصوص است و مراد از نسیان، دقّت نكردن در انجام فرمان، وگرنه فراموشى مطلق، عتاب و انتقاد ندارد. منظور از «عزم»، ارادهى محكم در برابر وسوسههاى ابلیس است.
امام كاظمعلیه السلام فرمود: فرمان سجده ونافرمانى ابلیس، نوعى تسلّى ودلدارى پیامبر اسلام است كه اگر به فرمان تو عمل نشد نگران نباش كه ابلیس فرمان مرا نیز اطاعت نكرد.(132)
پيام ها
1- خداوند، بشر را به حال خود رها نكرده است. «عهدنا الى آدم»
2- انسان موجودى است كه به طور طبیعى در معرض خطر افراط وتفریط قرار دارد، مگر آنكه خداوند انسان را حفظ نماید. «لا تعجل - فنسى»
3- عزم بر انجام تكالیف الهى، لازم است. «لم نجد له عزما»
4- از عوامل مهم انحراف انسان، یكى غفلت از كرامت و مقام انسانیّت و دیگرى غفلت از دشمن درونى و بیرونى است كه قرآن بارها بر آن هشدار داده است. «و اذقلنا»
5 - سجده فرشتگان بر آدم، به دستور خداوند بر كرامتهاى والاى آدم ونشانهى برترى او بر آنها بود وگرنه ابلیس نمىگفت: «انَا خیر منه» «اسجدوا لآدم»
6- فرشتگان در انجام مأموریت الهى، لحظهاى درنگ نمىكنند. «فسجدوا»