ترجمه
ومن تو را (به پیامبرى) برگزیدهام، پس بهآنچه وحى مىشود گوش فراده.
همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى كن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى.
همانا قیامت خواهد آمد (ولى) من مىخواهم (زمان) آن را مخفى كنم تا هركس در برابر سعى و تلاش خود، جزا داده شود.
نکته ها
یكى از اسامى قیامت، ساعت است.(27)
پيام ها
1- پیامبران، از جانب خداوند منصوب مىشوند، نه از طرف مردم. «انَا اخترتك»
2- باید كلمات وحى را با تمام وجود وبا جان ودل شنید. «فاستمع» نه «فاسمع».
3- از آداب گفتگو، معرفى خود است. «اِنّنى انَا اللّه»
4- در نظام الهى، شناخت، اساس عمل است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
5 - شناخت اصول دین، بر انجام فروع دین مقدّم است. «لااله الاّ انَا فاعبدنى»
توحید نظرى مقدّم بر توحید عملى است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
6- عبادت باید خالصانه باشد. ارزش عبادت به میزان خلوص آن است. «فاعبدنى»
7- توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لااله الاّ انا، فاعبدنى و أقم الصّلوة»
8 - نماز، اوّلین دستور كار و برنامهى عملى انبیاست. «أقِم الصّلوة»
9- نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است. «أقم الصّلوة»
10- هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلكه توجّه به قلب آن، یعنى احساس حضور است. «أقم الصّلوة لذكرى»
11- توجّه به قیامت، سبب برپایى نماز مىشود. «أقم الصّلوة - اُِنّ السّاعة آتیة» در قیامت از نماز مىپرسند.
12- برپایى نماز به خاطر یاد اوست، «أقم الصّلوة لذكرى» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «الا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب»(28) چنانكه یاد ما از خدا، سبب یاد خدا از ماست. «اُذكرونى اَذكركم»(29)
13- توحید ومعاد، اوّلین پیامهاى الهى براى بشر است. «لاالهالاّانَا، السّاعة آتیة»
14- از زمان وقوع قیامت، هیچ كس به جز خدا آگاه نیست. «اَكاد اُخفیها»
15- برپایى قیامت حتمى است، «انّالساعة آتیة» امّا زمانش مخفى است. «اُخفیها»
16- هر آگاهى و دانستنى مفید نیست. «اَكاد اُخفیها» ندانستن زمان وقوع قیامت داراى حكمت و لطفى است. زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان و ترس نیست. كسى كه ساعت آمدن میهمان را نمىداند، دائماً آمادگى خود را حفظ مىكند.
17- با پنهانى زمان قیامت است كه پاداش مردم بر اساس واقعیّات و به اندازه تلاش و كوشش آنها خواهد بود. «اُخفیها... لتجزى»
18- پاداش و كیفر دنیوى كامل نیست. «اِنّ الساعة... لتجزى»
19- در قیامت، اجراى قانون وپاداش وكیفر در حقّ همه یكسان است. «كلّ نفس»
20- پاداش بر اساس سعى وتلاش است، خواه به انجام برسد، یا نرسد. «لتجزى - بماتسعى»