1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 112
تفسير 21. الأنبياء آية 109
Number of verses: 112
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنتُكُمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۖ وَإِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ أَم بَعِيدٌ مَّا تُوعَدُونَ 109
اگر (باز) روی گردان شوند، بگو: «من به همه شما یکسان اعلام خطر می‌کنم؛ و نمی‌دانم آیا وعده (عذاب خدا) که به شما داده می‌شود نزدیک است یا دور!

ترجمه
پس اگر روى برگرداندند پس (به آنان) بگو: به همه‏ى شما بطور یكسان اعلام (خطر) كردم و من نمى‏دانم آن وعده‏اى (از عذاب الهى) كه به شما داده شده، آیا (زمان وقوعش) نزدیك است، یا دور!

نکته ها
سؤال: از آیات و روایات بسیارى استفاده مى‏شود كه پیامبراسلام‏صلى الله علیه وآله علم غیب گسترده‏اى داشته‏اند، همانگونه كه در دعاى ندبه مى‏خوانیم: «و علمته علم ما كان و مایكون الى انقضاء خلقه» یعنى خدایا! تو به پیامبرت، علم گذشته و علم آینده جهان را تعلیم دادى. امّا در آیاتى نظیر آیه‏ى فوق به عباراتى برمى‏خوریم كه نشانى از عدم علم پیامبر صلى الله علیه وآله است، آیا این آیات و روایات با یكدیگر متناقضند و یا وجه جمعى میان آنها وجود دارد؟
پاسخ: علم غیب دو گونه است، بخشى از آن به ذات احدیّت اختصاص دارد و كسى را بر آن راهى نیست، از جمله زمان وقوع قیامت، چنانكه در دعا نیز مى‏خوانیم: «و بحقّ علمك الّذى استأثرت به لنفسك» خدایا! تو را بحقّ علمى كه آن را مخصوص خودت قرار دادى، امّا بخش دیگرى از آن را خداوند به انبیا واولیا و هركه بخواهد عنایت مى‏فرماید، آنچنان كه در این آیه مى‏بینیم: «تلك من انباء الغیب نوحیه الیك»(106) همان طور كه بسیارى از مسائل قرآن را امورى غیبى تشكیل مى‏دهد.
وعده‏ى الهى براى كفّار، هم شكست و نابودى در جنگ‏ها و هم هلاكت و قهر و عذاب در قیامت است. «ما توعدون»


106) آل‏عمران، 44.

پيام ها
1- بعضى از مردمِ لجوج، حتّى از «رحمة للعالمین» نیز روى برمى‏گردانند. «و ما ارسلناك الاّ رحمة للعالمین... فاِن تولّوا»
 2- انسان مختار است نه مجبور، لذا مى‏تواند حتّى در برابر دعوت و درخواست انبیا نیز مقاومت و اعراض كند. «فاِن تولّوا»
 3- نباید انتظار داشت كه همه‏ى مردم سخن حقّ را بپذیرند كه این هدف براى انبیا نیز محقّق نشده است. «فاِن تولّوا»
 4- در مقابل لجاجت و اعراض مردم، مسئولیّت خود را از دست ندهیم. «فان تولّوا فقل»
 5 - همه مردم بطور یكسان مخاطب هشدارهاى پیامبران هستند و در این میان، جنسیّت، نژاد و زبان مطرح نیست. «آذنتكم على سواء»
(آرى در تبلیغ، همه مردم را با دیده‏ى یكسان بنگریم) «على سواء»
 6- هر چه را نمى‏دانیم، با صراحت بگوییم، نمى‏دانم. «اِن أدرى»
 7- یك سرى علوم، مخصوص به ذات مقدّس خداوند است. «اِن أدرى أقریب»

Copyright 2015 almubin.com