ترجمه
(مردم از هر منطقهاى به حج خواهند آمد) تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند و در ایام مخصوص حج خدا را یاد كنند، به خاطر چهار پایان زبان بستهاى كه رزقشان شده؛ پس از گوشت آنها بخورید و بینواى فقیر را اطعام كنید.
نکته ها
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «أیّاماً معلومات» ایام تشریق، یعنى روزهاى 11 و 12 و 13 از ماه ذىالحجة است. [27]
امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «یُذكروا اسماللّه»، گفتنِ اللّهاكبر وجملات بعد از آن است كه در دعاى معروفى بعد از پانزده نماز كه اوّل آن نماز ظهر روز عید قربان است، خوانده مىشود. [28]
امام كاظم علیه السلام در پاسخ شخصى فرمود: اگر پوست قربانى مكّه را به سلاخ به عنوان مزد بدهند مانعى ندارد، زیرا آنچه را كه خوردنى است باید خود یا فقیر مصرف كند «كُلوا منها و اَطعِموا...» و پوست خوردنى نیست. [29]
سیماى حج:
حج، یك بسیج عمومى و مانور موحدین است.
حج، چهرهى زیباى عشق و تعبد است.
حج، زنده نگاه داشتن خاطرات وخدمات پیامبرانى همچون ابراهیم واسماعیل و محمّد است. (درود خداوند بر همهى آنان باد)
حج، مركز اجتماعات بین المللى مسلمین است.
حج، مركز ارتباطها و تبادل اخبار و اطلاعات جهان اسلام است.
حج، پشتوانهى اقتصاد مسلمین وایجاد اشتغال براى دهها هزار مسلمان است.
حج، بهترین فرصت و زمان براى تبلیغات اسلامى، افشاگرى توطئهها، حمایت از مظلومان، برائت از كفّار و ایجاد رعب و وحشت در دل آنان است.
حج، بهترین فرصت و زمان براى توبه، یاد مرگ و معاد، از همه چیز بریدن و صحراى عرفات و مشعر را دیدن و در انتظار مهدى موعودعلیه السلام نشستن است.
پيام ها
1- مسلمانان باید براى به دست آوردن منافع مادژى و معنوى حج در صحنه حاضر باشند. «لِیَشهدوا»
2- منافع حج به قدرى مهم است كه اگر مردم از دورترین نقاط دنیا هم بیایند، باز ارزش دارد. «فَجٍّ عمیق - لیَشهدوا»
3- انجام فرمان خدا و قصد قربت داشتن در حج، با بهرهگیرىهاى گوناگون جنبى منافاتى ندارد. «لِیَشهدوا منافع لهم»
4- دستورات الهى به سود مردم است. «منافع لهم» نفرمود: «منافعهم»
5 - در حج، هم منافع دنیوى است و هم اخروى. («منافع» مطلق آمده است و امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «منافع» در آیه، منافع دنیا وآخرت است.) [30]
6- فلسفهى عبادات، یاد خداست. «و یُذكروا اسم اللّه» (دربارهى فلسفهى نماز نیز مىخوانیم: «أقِم الصّلوة لِذكرى» یعنى براى یاد خدا، نماز به پادار)
7- عنصر زمان، در نیایش و دعا مؤثّر است. «فى أیّام مَعلومات» (عبادات اسلامى زمان بندى مخصوصى دارد)
8 - چهار پایان و تسلیم بودن آنها در برابر انسان و قربانى آنها و سودهاى دیگرى كه دارند، از نعمتهاى الهى است كه به بشر داده شده است. «رَزَقَهم»
9- استفاده از گوشت قربانى براى خود زائران جایز است. «فكُلوا» (بر خلاف عادتهاى زمان جاهلیّت كه مصرفش را براى حاجى حرام مىدانستند)
10- حضور در حج و رسیدن به منافع آن، باید با فقرزدایى همراه باشد. «واَطعِموا البائس»
11- اجتماع اغنیا در حج نباید آنان را از فقرا غافل كند. «اَطعِموا البائس الفقیر»