ترجمه
سپس از نطفه، لخته خونى آفریدیم، آن گاه لخته خون را پارهگوشتى ساختیم وپاره گوشت را به صورت استخوانهایى در آوردیم، و استخوانها را با گوشت پوشاندیم، سپس آن را آفرینش تازهاى دادیم، پس شایستهى تكریم و تعظیم است خداوندى كه بهترین آفرینندگان است.
نکته ها
كلمهى «سُلالة» به معناى عصاره و كلمه «عَلَقة»به معناى خون غلیظ وبسته شده و كلمه «مُضغة» به معناى پاره گوشت بدون استخوان است.
امام باقرعلیه السلام فرمودند: مراد از «خلقاً آخر» دمیده شدن روح در بدن است. [75]
مراد از «احسن الخالقین» به فرموده امام رضاعلیه السلام آن است كه قدرت آفریدن را خدا به دیگران نیز داده، مثلاً حضرت عیسى از طرف خداوند مىآفریند. [76] «أخلق لكم من الطین كهیئة الطّیر» [77]
دلائل بهترین خالق بودن خداوند بسیار است از جمله:
الف: خالقیّت او دائمى است.
ب: محدودیّت به اشیاى خاصّى ندارد.
ج: تنوّع در آن نامحدود است.
د: از سادهترین چیز مهمترین را مىسازد.
ه: مواد اوّلیهاش از خودش مىباشد.
و: در ساختن تقلید نمىكند.
ز: پشیمانى و تردید در او راه ندارد.
ح: بر اساس رحمت مىآفریند، و تمام ساختههایش هدفدار است.
ط: ساخته او با نظام هستى هماهنگ است.
پيام ها
1- یاد گذشتهها و ضعفهاى انسان و توجّه به قدرت و لطف خداوند، زمینهاى است براى تقویت ایمان و عبادت بیشتر. «لقد خلقنا»
2- آفرینش انسان در چند مرحله انجام گرفته است. «طین - نطفة - علقة ...»
3- با این كه مادر انواع حركتها را دارد، ولى رحم او براى فرزند، جایگاهى مطمئن است. «قرار مَكین»
4- تمام مراحل آفرینش، زیر نظر خداوند است. «خلقنا - كسونا - انشأنا»
5 - ارزش انسان به روح اوست. «خلقاً آخر»
6- خودشناسى، مقدّمهى خداشناسى است. «نطفة، علقة، مضغة - فتبارك اللّه احسن الخالقین»