1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 64

تفسير 24. النور آية 31
Number of verses: 64
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 31
و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!

ترجمه
و به زنان با ایمان بگو: از بعضى نگاه‏هاى خود (نگاه‏هاى غیر مجاز) چشم‏پوشى كنند و دامن‏هاى خود را حفظ نمایند و جز آنچه (به طور طبیعى) ظاهر است، زینت‏هاى خود را آشكار نكنند و باید روسرى خود را بر گردن خود بیفكنند (تا علاوه بر سر، گردن و سینه‏ى آنان نیز پوشیده باشد) و زینت خود را ظاهر نكنند جز براى شوهر خود، یا پدر خود یا پدرشوهر خود، یا پسر خود، یا پسرشوهر خود (كه از همسر دیگر است) یا برادر خود، یا پسربرادر خود، یا پسرخواهر خود، یا زنان (هم‏كیش) خود، یا آنچه را مالك شده‏اند (از كنیز و برده)، یا مردان خدمتگزار كه تمایل جنسى ندارند، یا كودكانى كه (به سنّ تمییز نرسیده و) بر امور جنسى زنان آگاه نیستند. و نیز پاى خود را به گونه‏اى به زمین نكوبند كه آنچه از زیور مخفى دارند آشكار شود. اى مؤمنان! همگى به سوى خدا باز گردید و به درگاه خدا توبه كنید تا رستگار شوید.

نکته ها
با اینكه خداوند در قرآن به جزئیات احكام نماز و زكات اشاره نكرده و بیان آنها و بسیارى از مسائل دیگر را به عهده‏ى پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله گزارده، ولى در بیان مسائل خانوادگى و تربیتى به ریزترین مسائل پرداخته است.
همچون مردان كه باید از نگاه آلوده به زنان بپرهیزند، زنان نیز نباید از روى شهوت به مردان نامحرم بنگرند، بلكه باید نگاه خود را كنترل كنند و زینت و زیبایى خود را از نامحرم بپوشانند، جز صورت و دست‏ها كه به طور طبیعى ظاهر است و پوشش آنها، موجب مشكلاتى در انجام امور زندگى مى‏شود.
«خُمُر» جمع «خِمار» یعنى روسرى و «جُیوب» جمع «جِیب» به معناى گردن وسینه است.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: مراد از آیه‏ى «یَغضُضنَ من ابصارهنّ و یحفظوا فروجهنّ» آن است كه زنان به عورت زنان دیگر نگاه نكنند و عورت خود را از نگاه دیگران حفظ نمایند.(56)
پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله در تفسیر جمله‏ى «الاّ لِبُعولتهنّ» فرمود: خداوند آن دسته از زنان را كه روى و موى خود را براى شوهر آرایش نمى‏كنند و نیازهاى شوهر را برآورده نمى‏سازند، لعنت كرده است.(57)
كلمه «اِربة» به معناى حاجت و نیاز است. مراد از «اولى الاربة» خدمتگزاران و ملازمانى هستند كه به جهت بالا بودن سنّ یا شرایط جسمى و روانى، تمایل به همسر ندارند.(58)
توبه، گاهى در مورد یك گناه فردى و گاهى براى تغییر دادن یك فرهنگ فاسد عمومى است، كه آیه ظاهراً درباره‏ى نوع دوم است. زیرا در جاهلیّت گردن وسینه‏ى زنان باز بود.(59)
حفظ حجاب و ترك جلوه‏گرى، ثمرات بسیارى دارد كه برخى از آنها عبارت است از:
آرامش روحى، استحكام پیوند خانوادگى، حفظ نسل، جلوگیرى از سوء قصد و تجاوز، پیشگیرى از امراض مقاربتى و روانى، پائین آمدن آمار طلاق، خودكشى، فرزندان نامشروع و سقط جنین، از بین رفتن رقابت‏هاى منفى، حفظ شخصیّت و انسانیّت زن، و نجات از چشم‏ها و دلهاى هوسبازى كه امروز غرب و شرق را در خود فرو برده است.


56) تفسیر نورالثقلین.
57) تفسیر نورالثقلین.
58) كافى، ج‏5، ص‏523.
59) تفسیر كبیر فخررازى.

پيام ها
 1- در لزوم عفّت و پاكدامنى و ترك نگاه حرام، بین زن و مرد فرقى نیست. «یَغضّوا - یَغضُضن - یَحفظوا - یَحفظن»
 2- جلوه‏گرى زنان، در جامعه ممنوع است. «ولا یُبدین زینتهنّ»
 3- ظاهر بودن قسمت‏هایى از بدن كه به طور طبیعى پیداست، (صورت، دست یا پا) مانعى ندارد. «الاّ ما ظَهَر منها»
 4- در ایم آیه، در میان انواع پوشش‏ها، نام مقنعه و روسرى آمده و این دلیل بر اهمیّت پوشش سر و گردن و سینه است. «و لیضربن بخُمُرهنّ على جیوبهنّ»
 5 - در وضع قانون باید به ضرورت‏ها، واقعیّت‏ها و نیازها توجّه شود. (اگر پوشاندن صورت و دست‏ها تا مچ، واجب مى‏شد، براى عموم زنان مشكل بود) «الاّ ما ظَهر منها»
 6- اسلام به نیازهاى غریزى انسان پاسخ مثبت مى‏دهد. «الاّ لبُعولتهنّ»
 7- پوشیدن هرگونه كفش و لباسى كه هنگام راه‏رفتن، سبب آشكار شدن زیور و زیبایى‏هاى زن شود، جایز نیست. «ولا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ»
 8 - زن، حقّ مالكیّت دارد. «مَلَكت ایمانهنّ»
 9- زن، مى‏تواند زینت خود را به زنان مسلمان نشان دهد ولى نزد زنان كفّار خود را بپوشاند. «نسائهنّ» (زیرا ممكن است آنها نزد شوهرانشان یا مردان بیگانه، آنچه را از زن مسلمان دیده‏اند توصیف كنند.)
 10- حجاب و پوشش زن به خاطر تمایلات جنسى مردان است. لذا در برابر مردانى كه میل به همسر ندارند پوشش لازم نیست. «غیر اولى الاِربَة من الرجال»
 11- حجاب وپوشش، واجب است. «ولیَضربنَ بخُمُرهنّ»
 12- هركارى كه زینت زن را آشكار كند یا دیگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. «لیعلم مایُخفین من زینتهنّ»
 13- با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعى ندارد. «ولا یُبدینَ زینتهنّ» همان گونه كه شركت زن در نمازجماعت بلامانع است. «و اركَعى مع الرّاكعین»(60)
 14- مقتضاى ایمان، توبه به درگاه خداوند است. «توبوا الى اللّه جمیعاً ایّها المؤمنون»
 15- راه رستگارى، توبه و بازگشت از مسیرهاى انحرافى است. «تُوبوا... تفلحون»


60) آل‏عمران، 43.

Copyright 2015 almubin.com