ترجمه
و ما آسمان و زمین و آن چه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم، این، پندار كسانى است كه كفر ورزیدند، پس واى از آتش (دوزخ) بر كسانى كه كافر شدند!
آیا كسانى را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كردهاند همانند فسادگران در زمین قرار مىدهیم، یا اهل تقوا را مانند فاجران قرار مىدهیم؟
پيام ها
1- در جهان بینى الهى، آفرینش هدفدار است. «ما خلقنا... باطلا» و در بینش غیر الهى، آفرینش بى هدف است. «ذلك ظن الّذین كفروا»
2- چون نظام هستى بر اساس حقّ است پس داورى نیز باید بر اساس حقّ باشد تا نظام قانون با نظام آفرینش همسو باشند. «فاحكم... بالحقّ... و ما خلقنا... باطلا»
3- در تمام هستى، هیچ ذرّهاى بیهوده خلق نشده است. «ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما باطلا»
4- كفّار براى اعتقادات خود دلیل ندارند بلكه تكیهگاهشان ظن و گمان است. «ظن الّذین...»
5 - چون آفرینش هدفدار است، هرگز رها نمىشود و تا روز قیامت و رسیدن مؤمن و مفسد به پاداش و كیفر ادامه دارد. «و ما خلقنا... باطلا... فویل للّذین كفروا من النار»
6- دلیل معاد، حكمت و عدالت الهى است. حكمت: هیچ چیزى بیهوده خلق نشده است. امّا عدالت: آیا ما فجّار و متّقین را یكسان قرار مىدهیم؟ «ما خلقنا... باطلا - ام نجعل المتّقین كالفجّار»
7- تقوا، كنارهگیرى و گوشهنشینى نیست، بلكه به میدان آمدن و كار كردن است، البتّه كار نیك. «الّذین آمنوا و عملوا الصالحات... المتّقین»
8 - فساد، تنها قتل و جنایت نیست، بلكه گناه نوعى فساد است. «كالمفسدین... كافجار»
9- اگر كسى صالحان و مفسدان را به یك چشم بنگرد، گویا هستى را باطل شمرده است. «ام نجعل الّذین آمنوا... كالمفسدین»