1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 200

تفسير 3. آل عمران آية 82
Number of verses: 200
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
فَمَن تَوَلَّىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ 82
پس کسی که بعد از این (پیمان محکم)، روی گرداند، فاسق است.

ترجمه
و(بیاد آور) هنگامى كه خداوند از پیامبرانِ (پیشین) پیمان گرفت كه هرگاه به شما كتاب و حكمتى دادم، سپس پیامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق مى‏كرد، باید به او ایمان آورید واو را یارى كنید. (سپس خداوند) فرمود: آیا به این پیمان اقرار دارید و بار سنگین پیمان مرا (بر دوش) مى‏گیرید؟ (انبیا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داریم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشید ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس كسانى كه بعد از این (پیمان محكم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.

نکته ها

تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامه‏ى دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمى و سیاسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوت‏هاى فردى دانش آموزان یا شرایط منطقه‏اى، برنامه‏هاى گوناگون ارائه مى‏دهند.[91]
حضرت على‏علیه السلام فرمودند: خداوند از انبیاى پیشین پیمان گرفت كه مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند.[92] امام صادق‏علیه السلام فرمود: مراد از «جائكم رسول مصدّق» پیامبر اسلام است.[93]


91) تفسیر مراغى.
92) تفسیر مجمع‏البیان.
93) تفسیر نورالثقلین.

پيام ها

1- در مدیریّت الهى، لازمه‏ى سپردن مسئولیّت‏ها، گرفتن پیمان است. «اخذ اللّه میثاق النبیین»
2- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند میثاق مى‏گیرد. «اخذ اللّه میثاق...»
3- آمدن پیامبر خاتم صلى الله علیه وآله قطعى است، لذا از همه‏ى انبیا پیمان گرفته شده، نه بعضى از آنها. «میثاق النبیین... جائكم رسول»
4- جریان نبوّت، مایه‏ى وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رسول مصدّق لما معكم لتؤمننّ به»
5 - انبیا داراى هدفى مشترك هستند. لذا پیامبران قبلى، آمدن انبیاى بعدى را بشارت مى‏دادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان ونصرت دارند، وپیامبران بعدى، انبیاى قبل را تصدیق مى‏كردند. «مصدّق لما معكم لتؤمننّ»
6- قدیمى‏ها، جدیدى‏ها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمینه‏ى رشد بعدى‏ها را فراهم آورند. «لتؤمننّ... لتنصرنّه»
7- ایمان به تنهایى كفایت نمى‏كند، بلكه حمایت نیز لازم است. «لتومنن به ولتنصرنه»
8 - در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتم‏النبیّین اشرف آنهاست، زیرا همه‏ى انبیا باید مؤمن به او و حامى او باشند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
9- وقتى انبیاى پیشین موظّف به ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت كنند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
10- حمایتى ارزشمند است كه از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرایط لازم به وجود نیاید. انبیاى قبل، زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله را درك نكردند، ولى این روحیه را داشتند.[94] «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
12- پیمان‏شكن فاسق است. «فمن تولّى... هم الفاسقون»


94) مثلاً شهید شدن یك مسأله است و آمادگى براى شهادت مسأله‏اى دیگر. چنانكه خداوند نمى‏خواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولى مى‏خواهد ابراهیم آمادگى كامل براى قربانى كردن فرزند داشته باشد. ممكن است ما زمان ظهور حضرت مهدى علیه السلام را درك نكنیم، ولى انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگى براى حضورش، مسأله‏اى است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است.

Copyright 2015 almubin.com