ترجمه
خداوند است كه براى شما چهار پایان را قرار داد تا از آنها سوارى بگیرید و از آنها بخورید.
و براى شما در چهار پایان منافع (دیگرى نیز) هست؛ و سوار بر آنها به نیازى كه در دل دارید برسید و بر آنها و بر كشتىها حمل مىشوید.
و خداوند (پیوسته) آیات خود را به شما نشان مىدهد، پس كدام یك از آیات الهى را انكار مىكنید؟
نکته ها
بهترین راه براى ایجاد و تقویت معرفت و شكرگزارى، توجّه به نعمتهاى الهى است و براى این كار بهترین نعمتها آنهایى هستند كه در هر زمان و مكان براى عموم مردم قابل دیدن و بهرهبردارى باشند.
«أنعام» جمع «نَعَم» در اصل به معناى شتر است ولى به مجموع گاو و شتر و گوسفند گفته نیز مىشود.
منافع چهار پایان در تأمین سوارى و تغذیه خلاصه نمىشود؛ پوست و روده و پشم و كرك و شیر آنها و شخم زدن از دیگر منافع است. حتّى از فضولات آنها براى كود طبیعى یا وسیلهى ایجاد حرارت استفاده مىشود. هم چنین نقش حیوانات در ایجاد كارخانههاى پشم و نخریسى و چرم سازى و لبنیات چشمگیر است.
پيام ها
1- در آفرینش هستى، انسان محور است. «جعل لكم الانعام... و لكم فیها منافع»
2- اگر چهار پایان رام نبودند زندگى بشر فلج بود. با این كه قدرتشان از ما بیشتر است ولى خداوند آنها را براى ما رام كرد. «جعل لكم الانعام لتركبوا»
3- اسلام به مسألهى تغذیه و بهرهگیرى از گوشت برخى چهار پایان سفارش كرده و خام خوارى مورد ستایش اسلام نیست. «و منها تأكلون»
4- بركات چهار پایان در آن چه ما بهرهگیرى مىكنیم منحصر نیست. (كلمهى «منافع» نكره آمده است).
5 - انسان به حیوان محتاج است «لتبلغوا علیها حاجة فى صدوركم» (ولى حیوان به انسان محتاج نیست.)
6- امكانِ حمل و نقل دریایى با كشتى، یكى دیگر از نعمتهاى الهى است. «و علیها و على الفلك تحملون»
7- در جهان بینى الهى، همهى بهرهگیرىها و نعمتها، مقدّمهى شناخت و بندگى است. «آیات اللّه»
8 - انسان ناسپاس است؛ از نعمتها بهره مىبرد ولى صاحب نعمت را انكار مىكند. «فاىّ آیات اللّه تنكرون»
9- نشانههاى معرفت خدا در معرض دید همه است. «فاىّ آیات اللّه تنكرون»