ترجمه
پس آیا كسى كه بر دلیل روشنى از طرف پروردگارش است، همچون كسى است كه بدى كردارش در نظرش آراسته شده و از هوسهایش پیروى كرده است؟
نکته ها
«بیّنه» در اصل به چیزى مىگویند كه میان دو چیز فاصله و جدایى ایجاد مىكند به گونهاى كه دیگر هیچ گونه ربط و اتصالى با هم نداشته باشند. به همین خاطر به دلیل روشن و آشكارى كه حقّ را از باطل جدا مىكند «بیّنه» مىگویند.(37)
پیامبر با منطق و بیّنه به سراغ مردم مىآید، ولى مردم با خوب پنداشتن راه خود و پیروى از هوسهاى خویش با او برخورد مىكنند.
رسالت پیامبر اسلام همراه با بیّنه است. آن حضرت از جانب خداوند مأمور است و از پیش خود حرفى ندارد و بر این امر تأكید مىورزد. «انّى على بیّنة من ربّى»(38)
پيام ها
1- تكیهگاه مؤمن، دلیل و برهان است، «بیّنة من ربّه» امّا كفّار به پندار و هوس خویش تكیه دارند. «زیّن له سوء عمله»
2- خودمحورى، نقطه مقابل خدامحورى است. كسى كه در برابر دلیل و استدلال تواضع نكند، پیرو هوسهاى خود و دیگران خواهد شد. «بیّنة من ربّه... اتّبعوا اهوائهم»
3- انسان فطرتاً با بدى مخالف است و هر كجا مىخواهد دست به كار زشتى بزند، ابتدا آن را رنگ و لعاب زیبایى مىزند. «زیّن له سوء عمله»
4- مقتضاى ربوبیّت، نشان دادن دلائل روشن است. «بیّنة من ربّه»
5 - بعضى از كارها داراى قبح ذاتى است. یعنى ذات و حقیقت آن عوض نمىشود گرچه زیباسازى و تقلّب صورت بگیرد. «زیّن له سوء عمله»
6- انسان براى رسیدن به خواستههاى نفسانى، كارهاى زشت را به گونهاى توجیه مىكند كه انجام آن زیبا و پسندیده باشد. «زیّن له سوء عمله و اتبعوا اهوائهم»