ترجمه
آیا كسانى را كه مىپندارند به آنچه بر تو و آنچه (بر پیامبران) پیش از تو نازلشده است، ایمان آوردهاند نمىبینى كه مىخواهند داورى را نزد طاغوت (وحكّام باطل) ببرند، در حالى كه مأمورند به طاغوت، كفر ورزند. و شیطان مىخواهد آنان را گمراه كند، گمراهى دور و درازى!
نکته ها
آیهى قبل، مرجع در منازعات را خدا و پیامبر معرفى كرد، این آیه در انتقاد از كسانى است كه مرجع نزاع خود را طاغوت قرار مىدهند.
میان یك منافق مسلماننما و یك یهودى نزاع شد. بنا بر داورى گذاشتند. یهودى پیامبر را به خاطر امانت وعدالت به داورى قبول كرد، ولى آن منافق گفت: من به داورى كعببن اشرف (كه از بزرگان یهود بود) راضیم، زیرا مىدانست كه با هدایایى مىتواند نظر كعب را به نفع خود جلب كند. این آیه در نكوهش آن رفتار نازل شد.
به تعبیر امام صادق علیه السلام طاغوت، كسى است كه به حقّ حكم نكند و در برابر فرمان خدا، دستور دهد و اطاعت شود.[319]
پيام ها
1- ایمان بدون تبرّى از طاغوت، ایمان نیست، خیال ایمان است. «یزعمون انّهم آمنوا... یتحاكموا الى الطاغوت»
2- ادیان، هدف و ماهیّت مشترك دارند و ایمان به دستورات همهى انبیا لازم است. «انزل الیك و ما انزل من قبلك»
3- سازش با طاغوت، حرام است. «أمروا ان یكفروا به»
4- ابتدا راه حقّ را نشان دهید، سپس راه باطل را نفى كنید. «فرُدّوه الى اللَّه و الرسول... یریدون ان یتحاكموا الى طاغوت»
5 - حتّى فكر و ارادهى مراجعه به طاغوت مورد انتقاد است. «یریدون ان یتحاكموا الى الطاغوت»
6- موفّقیت شیطان، در سایهى اطاعت مردم از طاغوتهاست. «یتحاكموا الى الطاغوت... یریدالشیطان ان یضلّهم»
7- منافق، طاغوت و شیطان در یك خط و در برابر پیامبرانند. «الّذین یزعمون... یتحاكموا الى الطاغوت... یرید الشیطان»
8 - كفر به طاغوت وحرام بودن مراجعه به دادگاههاى طاغوتى، فرمان همه ادیان آسمانى است. «الم تَر... اُنزل الیك وما انزل من قبلك... یتحاكموا الى الطاغوت»
9- در حل اختلافات داخلى، سراغ بیگانگان رفتن، خواست شیطان و ممنوع است. «یرید الشیطان...»
10- منافقان، تحت ارادهى شیطانند و طاغوتها دامها و ابزار كار شیطانند. «یرید الشیطان ان یضلهم»
11- نتیجه مراجعه به طاغوت سقوط به درّه هولناك است. «ضلالاً بعیداً»