ترجمه
(ابراهیم) گفت: پس اى فرستادگان، كارى كه به دنبال آن آمدهاید چیست؟
گفتند: ما به سوى قومى ستمپیشه فرستاده شدهایم.
تا (براى هلاكتشان) سنگهایى از گل بر آنان فرو ریزیم.
(سنگهایى كه) نزد پروردگارت براى (نابودى) مسرفان، نشاندار شدهاند.
پس هر كس از مؤمنان كه در آنجا بود بیرون كردیم
و ازمسلمانان به جز یك خانه در آنجا نیافتیم.
و در آن (دیار چیزى باقى نگذاشتیم و تنها) براى كسانى كه از عذاب دردناك مىترسند، نشانهاى (براى عبرت) قرار دادیم.
نکته ها
«خَطب»، كار مهمّى است كه شخص به دنبال انجام آن است و «مسوّمة» یعنى نشاندار.
حضرت لوط از بستگان حضرت ابراهیم و در زمان آن حضرت در منطقه سدوم در اردن به تبلیغ مردم مشغول بود. قوم او اهل فحشا و لواط بودند و به هشدارهاى حضرت لوط گوش ندادند. خداوند منطقه آنان را زیر و رو كرد. داستان این قوم در سورههاى اعراف، هود، حجر و عنكبوت نیز آمده است.
سلسله مراتب باید مراعات شود. حضرت ابراهیم پیامبر اولوا العزم زمان خود بود و لذا در مسئلهى هلاكت قوم لوط، ابتدا فرشتگان به محضر ابراهیم مىآیند و مأموریّت خود را مىگویند و سپس نزد حضرت لوط مىروند.
قهر و عذاب الهى به وسیله سنگباران «حجارة من طین»، علاوه بر قوم لوط بر اصحاب فیل نیز فرود آمده است. «ترمیهم بحجارة من سجیل»(31) اصحاب فیل به حریم خانهى خدا (كعبه) سوء قصد داشتند و قوم لوط به حریم خانهى نبوّت (حضرت لوط) سوء قصد كردند و مىخواستند به مهمانان آن حضرت تجاوز نمایند كه هر دو هلاك شدند.
براى یارى حضرت لوط، فرشتگان با سنگهاى نشاندار آمدند و براى یارى پیامبر اسلام در جنگ بدر، فرشتگانِ نشاندار آمدند. «یمددكم ربّكم بخمسة آلاف من الملائكة مسوّمین»(32)
مسلمان، تنها نام امت پیامبر اسلام نیست، بلكه به هركس كه تسلیم خداوند و پیرو ادیان آسمانى باشد، مسلمان گفته مىشود. «من المسلمین»
پيام ها
1- پرسیدن عیب نیست، انبیا هم آنچه را نمىدانستند، مىپرسیدند. «ما خطبكم...»
2- كیفر مجرمان، تنها در آخرت نیست. «أرسلنا الى قوم مجرمین»
3- گاهى مأمور كیفر مجرمان در دنیا نیز فرشتگان هستند. «لنرسل علیهم حجارة من طین»
4- در قهر یا مهر الهى، همه چیز حساب و نشان دارد. «مسومة عند ربّك»
5 - ایمان، كلید نجات است. «فاخرجنا من كان فیها من المؤمنین»
6- اگر در منطقهاى فقط یك خانواده مسلمان باشد، باید به آنان توجّه شود. «غیر بیت من المسلمین»
7- گرچه جامعه فاسد، بستر فساد را فراهم مىكند، امّا انسان را مجبور به فساد نمىكند ومىتوان در منطقه فاسد، خانواده سالم داشت. «غیر بیت من المسلمین»
8 - گاهى فساد به قدرى فراگیر مىشود كه پیامبر عزیزى مثل حضرت لوط، تنها یك خانواده طرفدار دارد، «غیر بیت من المسلمین» آن هم نه تمام خانواده، بلكه خانواده بدون همسر. «فانجیناه و اهله الا امرأته»(33)
9- هم نعمتهاى الهى آیه و نشانه هستند و هم قهر الهى. «و تركنا فیها آیة»
10- كسانى از حوادث تلخ عبرت مىگیرند، كه از عذاب قیامت، خوف داشته باشند. «آیة للّذین یخافون العذاب»
11- خوف دائمى از عذاب الهى، یك ارزش است. «یخافون العذاب الالیم»