1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 49

تفسير 52. الطور آية 1
Number of verses: 49
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
وَالطُّورِ 1
سوگند به کوه طور،

ترجمه
به (كوه) طور سوگند.
به كتابى نوشته شده در صفحه‏اى گشوده سوگند.
به آن خانه‏ى آباد (خانه خدا) سوگند.
به سقف برافراشته (آسمان) سوگند.
به دریاى شعله‏ور سوگند.
كه عذاب پروردگارت قطعاً واقع شدنى است.
و براى آن هیچ مانعى نیست.

نکته ها
«طور» در لغت به معناى كوه است، ولى ظاهراً مراد از آن در اینجا، كوهى در منطقه سینا مى‏باشد كه میقات خدا با حضرت موسى بود. كوه طور مكانى مقدّس است و در قرآن چنین توصیف شده است: «الطور الایمن»(1)، «بالواد المقدّس»(2) و «فى البقعة المباركة»(3).
مراد از «كتاب مسطور»، كتب آسمانى همچون تورات و قرآن است كه در صفحات نازك پوست نگاشته مى‏شده و البتّه باز و گشوده بوده است، نه پیچیده و بسته. «فى رقّ منشور»
«رَقّ» از «رقّت» به معناى پوستى است كه براى نوشتن آماده شده و لطیف و نازك است. «منشور» به معناى مبسوط و «مسجور» به معناى برافروخته و شعله‏ور است و به معناى آكنده و مالامال نیز آمده است.
مقصود از «بیت المعمور» خانه خداست كه همواره به واسطه حضور زائران و حاجیان، معمور و آباد بوده است و در قرآن ده بار از كعبه به عنوان «بیت» یاد شده است، مانند: «البیت العتیق»(4) البتّه در روایات آمده است كه در آسمان‏ها نیز محلّى در مقابل كعبه قرار دارد كه فرشتگان به دور آن طواف مى‏كنند و آن نیز «بیت المعمور» نام دارد.(5)
مقصود از «البحر المسجور»، دریاى شعله‏ور و جوشان و خروشان، یا دریاهایى است كه در آستانه قیامت برافروخته مى‏شوند، چنانكه در آیه‏ى 6 سوره تكویر مى‏خوانیم: «و اذا البحار سُجّرت» و یا مراد موادّ مذابّ و جوشان قعر زمین است كه همچون دریایى از آتش هرچندگاه یكبار از دهانه آتشفشان‏ها فوران مى‏كند.
در آیه‏ى آخر سوره قبل (ذاریات) خواندیم: «یومهم الّذى یوعدون» كه سخن از وعده‏ى قیامت بود و این سوره بعد از پنج سوگند مى‏فرماید: آن وعده قطعاً واقع خواهد شد. «انّ عذاب ربّك لواقع»
آن سنگ جمادى كه وحى بر روى آن نازل شود (كوه طور)، مقدّس و قابل سوگند است، چگونه انسانى كه قلبش مركز وحى است، با گذشت زمان قداستش تمام مى‏شود و چگونه وهّابیون كج فكر مى‏گویند: پیامبرصلى الله علیه وآله كه از دنیا رفت با سایر موجودات تفاوتى ندارد!!
سوگند یاد كردن به كتاب و نوشته، آن هم در زمان جاهلیّت، نشانه‏ى پیشرفته بودن مكتب است، «و كتاب مسطور». در سوره قلم نیز، قرآن به قلم و كتاب و سطرهاى آن سوگند یاد مى‏كند. «ن و القلم و ما یسطرون»


1) مریم،52 .
2) طه، 12.
3) قصص، 30.
4) حج، 29.
5) تفسیر نورالثقلین.

پيام ها
 1- زنده نگه‏داشتن نام و یاد و حفظ مكان‏هاى مقدّس ادیان آسمانى لازم است. «و الطور»
 2- با سوگند به كوه طور (محل وحى به موسى)، قلب اهل كتاب را به سوى خود جذب كنید. «و الطّور»
 3- خداوند براى به باور رساندن انسان، به نظام تشریع و تكوین (كوه و كتاب و كعبه و آسمان و دریا) سوگند یاد مى‏كند. «والطّور و كتاب مسطور... و السقف المرفوع»
 4- وحى آسمان باید بر بهترین و لطیف‏ترین كاغذ و پوست، نگاشته و عرضه شود. «كتاب مسطور فى رقّ منشور»
 5 - كتاب مقدّس، باید همواره گشوده و مورد استفاده باشد. «كتاب... منشور»
 6- علم مفید و مبارك، آن است كه منتشر شود و گسترش یابد. «منشور»
 7- قرآن، هم به قداست كتب آسمانى نظر دارد و لذا به آن سوگند یاد مى‏كند، هم به نظم در نگارش و شیوه ارائه و گسترش آنها. «و كتاب مسطور فى رقّ منشور»
 8 - آبادانى خانه به زرق و برق آن نیست، به آمد و رفت و قداست و بركت آن است. «البیت المعمور» (خانه خدا ساده‏ترین خانه‏هاست، امّا مبارك‏ترین بناهاست.)
 9- با مطالعه طبیعت، به قدرت خداوند بر ایجاد قیامت پى ببریم. «والسقف المرفوع و البحر المسجور»
 10- قرآن كریم، توجّه انسان را از دیدنى‏ها، به نادیدنى‏ها سوق مى‏دهد. «و البحر المسجور»
 11- قهر و تنبیه، از شئون ربوبیت است. «عذاب ربّك»
 12- هر چه ناباورى منكران بیشتر باشد، باید باور مؤمنان به قیامت قوى‏تر گردد. «انّ عذاب ربّك لواقع»
 13- نزول كتب آسمانى «و كتاب مسطور» و ظهور جلوه‏هاى قدرت الهى در هستى «و السّقف المرفوع» باید مایه‏ى تعقّل و ایمان گردد و گرنه بى‏توجّهى به آنها عامل عذاب خواهد شد. «انّ عذاب ربّك لواقع»
 14- گرفتاران عذاب الهى از هیچ طریقى نمى‏توانند عذاب را از خود دور كنند. «ماله من دافع»

توضيحات
سیماى سوره طور
 این سوره در مكّه نازل شده و داراى چهل و نه آیه است.
 نام‏گذارى این سوره به «طور»، به مناسبت نخستین آیه آن است.
 كلمه «طور» ده بار در قرآن آمده و مقصود از آن، كوه طور، میقات حضرت موسى‏علیه السلام و محل نزول تورات مى‏باشد.
 همانند دیگر سوره‏هاى مكّى، بیشتر مطالب این سوره درباره وقوع قیامت، پاداش پاكان و كیفر كافران است، در ضمن به توحید، دفاع از پیامبر و صبر و استقامت نیز اشاراتى دارد.

Copyright 2015 almubin.com