ترجمه
و همواست كه دو زوج نر و ماده را آفرید،
از نطفهاى، آنگاه كه (در رحم) فروریخته شود
و بر اوست آفرینش دیگر (در قیامت).
و اوست كه بىنیاز كند و نیازمند سازد.
و اوست پروردگار (ستاره) شِعرى.
نکته ها
«أغنى» از «غِنى»به معناى بىنیازى و «أقنى» از «قُنیه» به معناى ذخیره ثروت است.(87) البتّه بعضى آن را به معنى فقیر كردن گرفتهاند.(88)
حضرت علىعلیه السلام در تفسیر آیه «أغنى و أقنى» فرمود: خداوند هم بىنیاز مىكند و هم انسان را به همان درآمد خشنود مىكند.(89)
«شِعرى» نام ستارهاى است كه معبود گروهى بوده كه خیال مىكردند این ستاره در فقر و غناى آنان تأثیرگذار است. قرآن مىفرماید: آن ستاره، مربوب و تحت امر خداست نه مؤثّر در زندگى شما.
البتّه بعضى شِعرى را نام بتى دانستهاند.(90)
زوجیّت، رمز بقاى هستى است، اگر زوجیّت را برداریم، زندگى سرد و بىرمق شده و به بنبست خواهد رسید.
پيام ها
1- قانون زوجیّت را خداوند در نظام آفرینش قرار داده است، نه آنكه امرى قراردادى میان افراد بشر باشد. «انّه خلق الزوجین الذكر و الانثى»
2- پیاده كردن طرحهاى متضاد روى یك عنصر مادى، نشانه قدرت و ربوبیّت خداست. «أضحك و أبكى، أمات و أحیا، الذكر و الانثى»
3- آفرینش نر و ماده، هم از عجایب و شگفتىهاست و هم از ضروریات زندگى. «الذكر و الانثى»
4- زن و مرد، در عنصر اولیه آفرینش همگونند. «من نطفة»
5 - خدایى كه از قطرهاى آب، موجودى جاندار مىسازد، مىتواند از ذرات مرده خاك، آنها را دوباره زنده كند. «من نطفة اذا تمنى و انّ علیه النشّأة الاخرى»
6- زنده كردن مردگان و برپایى قیامت، بر خدا لازم است. «انّ علیه النشأة الاخرى»
7- هم اصل خلقت از اوست، «خلق» هم تنوّع خلقت. «الزوجین» هم مایه خلقت را آفرید، «نطفة» هم آفرینش او تكرار و استمرار دارد. «النشأة الاخرى» و هم تدبیر امروز و فرداى آفریدهها به دست اوست. «أغنى و أقنى»
8 - بى نیازى را از او بخواهیم نه از دیگران. «هو اغنى»
9- اكنون كه نیاز و بىنیازى به دست اوست، بخل و غرور و نیازخواهى از غیر او چرا؟ «هو أغنى و اقنى»
10- تدبیر خدا، هم بر نطفه در رحم است، هم بر ستاره در آسمان. «نطفة... ربّ الشعرى»