1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 78

تفسير 55. الرحمن آية 32
Number of verses: 78
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 32
پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می‌کنید؟!

ترجمه
اى جنّ و انس! به زودى (حساب و كتاب) شما را بررسى مى‏كنیم.
پس كدام نعمت پروردگارتان را تكذیب مى‏كنید؟

نکته ها
منظور از «سنفرغ»، فراغ بعد از شغل نیست، بلكه به معناى توجّه خاص و پرداختن تمام به امرى مهم است.
اگر در حسابرسى خداوند، كلمه فراغت به كار رفته است، پس قاضى نیز باید به هنگام قضاوت، از هر امر دیگر خود را فارغ نماید. آرى دادرسى عادلانه، توجه و دقت و فراغت فكر و خیال مى‏خواهد.
به گفته صاحب تفسیر مجمع البیان، چون جنّ و انس نسبت به سایر موجودات برترى دارند و داراى عقل و قدرت انتخاب و تشخیص هستند، به اینها «ثِقل» گفته شده است. «ایّه الثقلان»
حساب در قیامت‏
حسابگر، خداوند است. «كفى‏ بنا حاسبین»(82)
حسابرسى سریع است. «و هو أسرع الحاسبین»(83) از حضرت امیر پرسیدند: چگونه خداوند به حساب همه خلق مى‏رسد؟ فرمود: همان طور كه همه را رزق مى‏دهد.(84)
از همه مى‏پرسند حتّى از پیامبران. «فلنسئلنّ الّذین أرسل ألیهم و لنسئلنّ المرسلین»(85)
حسابرسى بعضى آسان است. «حساباً یسیراً»(86)
حسابرسى بعضى سخت است. «یخافون سوء الحساب»(87)، «حساباً شدیداً»(88)
در حدیث مى‏خوانیم: نوع و چگونگى حساب بندگان، به میزان داده‏ها و الطاف الهى بستگى دارد: «انّما یداق اللّه العباد فى الحساب یوم القیامة على قدر ما آتاهم من العقول فى الدنیا»(89) همانا میزان دقّت در حسابرسى بندگان در روز قیامت، به مقدار فهم و عقل داده شده به آنان در دنیا مى‏باشد.
در روایت آمده است: كسانى كه در داد و ستد با مردم، سخت‏گیر و تنگ‏نظرند، حساب سخت و شدیدى دارند.(90)
در روایات مى‏خوانیم: اگر در دنیا خود را محاسبه كنید و از خودتان حساب بكشید، خداوند در قیامت بر شما آسان مى‏گیرد و امام كاظم‏علیه السلام فرمود: از ما نیست كسى كه در دنیا از خودش غافل باشد و به حساب كار خود رسیدگى نكند.(91)


82) انبیاء، 47.
83) انعام، 62.
84) نهج‏البلاغه، حكمت 300.
85) اعراف، 6.
86) انشقاق، 8 .
87) رعد، 21.
88) طلاق، 8 .
89) كافى، ج‏1، ص‏11.
90) بحار، ج 7، ص 266.
91) وسائل، ج‏11، باب محاسبة النفس.

پيام ها
 1- حسابرسى، از شئون مدیریّت و تربیت است. «وجه ربّك... سنفرغ لكم...»
 2- از همه نعمت‏هاى مادى و معنوى حسابرسى مى‏شود، از آغاز سوره تا اینجا نعمت‏هاى مختلف مادى و معنوى مطرح شد و در این آیه مى‏فرماید؛ به زودى به حساب شما رسیدگى مى‏كنیم: «سنفرغ لكم ایّه الثقلان»
 3- همه باید آماده حسابرسى باشند. «سنفرغ لكم ایّه الثقلان»
 4- خداوند، هر لحظه در شأن و كارى است، امروز عطا و فردا حسابرسى مى‏كند. «كل یوم هو فى شأن سنفرغ لكم»
 5 - خداوند براى حسابرسى تمام امكانات را بسیج مى‏كند. (بكار بردن «نفرغ» به جاى «افرغ» مى‏تواند اشاره به این امر باشد.)
 6- با این‏كه هیچ چیز او را از چیزى دیگر باز نمى‏دارد، «لایشغله شأن عن شأن»، ولى براى نشان دادن اهمیّت حساب، او «فارغاً» به حسابرسى مى‏آید. «سنفرغ لكم»
 7- جن و انس هر دو مكلّف و مورد حسابرسى هستند. «ایّه الثقلان»
 8 - ایمان به حسابرسى خداوند، در چگونگى بهره‏گیرى ما از نعمت‏هاى دنیوى اثر دارد. «سنفرغ لكم ایّه الثقلان. فباىّ آلاء ربّكما تكذبان»

Copyright 2015 almubin.com