1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 78

تفسير 55. الرحمن آية 37
Number of verses: 78
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ 37
در آن هنگام که آسمان شکافته شود و همچون روغن مذاب گلگون گردد (حوادث هولناکی رخ می‌دهد که تاب تحمل آن را نخواهید داشت)!

ترجمه
پس آنگاه كه آسمان شكافته شده، گلگون و مثل روغن گداخته در آید،
پس كدام یك از نعمت‏هاى پروردگارتان را تكذیب مى‏كنید؟
 پس در آن روز (و آن موقف خاص) هیچ یك از انس و جن، از گناهش پرسیده نشود.
پس كدام یك از نعمت‏هاى پروردگارتان را تكذیب مى‏كنید؟

نکته ها
در معناى «لایسئل» چند احتمال است:
1. لایسئل عن ذنب المجرم: كس دیگرى را به جاى دیگرى را به جاى مجرم از میان انس و جن مؤاخذه نمى‏كنند، بلكه خود مجرم را مؤاخذه مى‏كنند.(97)
2. در روایات مى‏خوانیم: قیامت پنجاه موقف دارد،(98) در یك موقف، فرمان بازداشت و حسابرسى و سؤال است، «و قفوهم انّهم مسؤلون»(99) در موقف دیگر مهر بر لب‏ها زده مى‏شود، «نختم على افواههم»(100) در موقف دیگر از یكدیگر استمداد مى‏كنند و در موقفى همه گریانند. بنابراین اگر در این آیات مى‏خوانیم كه از هیچ‏كس سؤال نمى‏شود، مربوط به موقف خاصّى است.
3. ممكن است مراد آیه، «لایسئل عن ذنبه» این باشد كه تنها از گناه سؤال نمى‏شود، زیرا گناه خلافكار در آن روز حاضر است، «و وجدوا ما عملوا حاضرا»(101) و اسرار درونى او آشكار. «تبلى السرائر»(102) پس از چیزهاى دیگر از قبیل: عمر و درآمد و چگونگى مصرف سئوال مى‏شود، نه فقط از گناهان انسان.
در آینده آسمان‏ها از هم شكافته و ذوب خواهند شد. آسمان‏هایى كه «سبعاً شدادا»(103) هستند، مثل روغن مذابّ، روان مى‏شوند. «فكانت وَردة كالدّهان»


97) مجمع‏البیان.
98) بحار، ج 7،ص 126.
99) صافّات، 24.
100) یس، 65.
101) كهف، 49.
102) طارق، 9.
103) نبأ، 12.

پيام ها
 1- ظهور قیامت، با دگرگونى در نظام طبیعت صورت مى‏گیرد. «فاذا انشّقت السماء...»
 2- پایان این جهان، فروپاشیدن و درهم پیچیدن است، امّا آغازى است براى جهان دیگر. «فاذا انشّقت السّماء... فیومئذ...»
 3- جنّ نیز همچون انسان، اختیار داشته و مرتكب گناه مى‏گردد. «لایسئل عن ذنبه انس و لا جانّ»

Copyright 2015 almubin.com