1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 120

تفسير 5. المائدة آية 44
Number of verses: 120
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ ۚ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ 44
ما تورات را نازل کردیم در حالی که در آن، هدایت و نور بود؛ و پیامبران، که در برابر فرمان خدا تسلیم بودند، با آن برای یهود حکم می‌کردند؛ و (همچنین) علما و دانشمندان به این کتاب که به آنها سپرده شده و بر آن گواه بودند، داوری می‌نمودند. بنابر این، (بخاطر داوری بر طبق آیات الهی،) از مردم نهراسید! و از من بترسید! و آیات مرا به بهای ناچیزی نفروشید! و آنها که به احکامی که خدا نازل کرده حکم نمی‌کنند، کافرند.

ترجمه
همانا ماتورات را نازل كردیم (كه) در آن هدایت و نور است. پیامبران الهى كه تسلیم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى یهود حكم مى‏كردند، و (همچنین) مربّیان الهى و دانشمندان، بر طبق این كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داورى مى‏كردند، پس (اى علما!) از مردم نترسید (و احكام خدارا بیان كنید) و از (مخالفت با) من بترسید و آیات مرا به بهاى اندك نفروشید. و كسانى كه طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند پس آنان همان كافرانند.

نکته ها
«ربّانى» از «ربّان»، به معناى تربیت كننده است. به گفته بعضى، «ربّانى» كسى است كه با «ربّ العالمین» پیوند خورده، با علم وعمل، خدایى شده وتربیت مردم را بر عهده دارد.
از حضرت على علیه السلام نقل شده كه فرمود: «أنَا ربّانىّ هذه الاُمّة» ربّانى این امّت من هستم. [101] امام صادق علیه السلام نیز فرمود: ربّانیّون، اهل‏بیت پیامبرعلیهم السلام مى‏باشند. [102]

«حِبْر» به معناى اثر نیك است. چون عالمان در جامعه منشأ اثر نیكند، به آنان حِبْر و اَحبار گفته مى‏شود. به ابن عباس هم لقب «حِبر الاُمّة» داده‏اند.
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: كسى كه حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ كند، مشمول جمله‏ى آخر این آیه مى‏شود. [103] «هم الكافرون»


101) تفسیر مراغى.
102) تفسیر صافى.
103) تفسیر صافى ؛ كافى، ج‏7، ص‏408.

پيام ها
1- ضمن توجّه به تحریف تورات موجود، باید از اصل كتب آسمانى تجلیل كرد. «فیها هُدىً و نورٌ»
2- گرچه تورات بر موسى علیه السلام نازل شد، ولى همه‏ى انبیا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حكم كنند. «یحكم بها النبیّون»
3- قوانین مستند بر وحى را باید پذیرفت. (لازمه‏ى وجوب قضاوت بر انبیا و علما، قبول كردن مردم است) «یحكم بها النبیّون...»
4- انبیا، از پیش خود حكمى ندارند، بلكه تسلیم حكم خدایند. «أسلموا»
5 - اسلام (تسلیم خدا بودن)، دین همه‏ى موحّدان است، انبیاى بنى‏اسرائیل هم با جمله‏ى «أسلموا» توصیف شده‏اند. «النبیّون الّذین اسلموا»
6- علماى هر امت، مسئول اجراى احكام الهى در میان مردم هستند. (ولایت‏فقیه، ریشه در تمام ادیان دارد) «یحكم بها النبیّون... والربّانیّون والاحبار»
7- سلسله مراتب باید مراعات شود. ابتدا انبیا، سپس امامان و آنگاه علما. «النبیّون... والربّانیّون والاحبار»
8 - یهود، انبیاى متعدّد داشتند. «یحكم بها النبیّون...»
9- تورات، قوانین قضایى و حكومتى دارد و محور قضاوت بوده است. «یحكم بها النبیّون...»
10- نور و هدایت زمانى در جامعه جریان پیدا مى‏كند كه بر اساس كتاب آسمانى، قضاوت و حكومت شود. «فیها هدىً و نور یحكم بها»
11- راه حفظ كتب آسمانى، عمل و قضاوت و حكومت بر طبق آن است. «یحكم بها... بما استحفظوا» (بنابر اینكه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد)
12- علما باید محافظ مكتب باشند. «بما استحفظوا من كتاب اللَّه»
13- قضاوت، مسئولیّت عالمان است. «یحكم بها... الربّانیون و الاحبار بما استحفظوا من كتاب اللَّه»
14- عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند:
الف: حكم خدا را از ترس مردم تغییر ندهند. «فلا تخشوا النّاس»
ب: به طمع مال دنیا، دچار كتمان و لغزش نشوند. «و لاتشتروا بایاتى ثمناً قلیلاً»
15- انحراف در قضاوت، كفر است. «ومن لم‏یحكم بماانزل اللَّه فاولئك هم‏الكافرون»
16- در قضاوت، صراحت، جرأت وقاطعیّت لازم است ونباید تحت تأثیر تهدید و جوّسازى‏ها قرار گرفت. «فلاتخشوا النّاس»
17- خشیت الهى، ضامن قضاوت عادلانه است. «یحكم... فلاتخشوا النّاس واخشون»
18- تحریف، سكوت، كتمان و حكم به غیر فرمان خدا، اگرچه به قیمت بدست آوردن همه‏ى دنیا باشد خسارت است. «ولاتشتروا... ثمناً قلیلا... فاولئك هم الكافرون» (چون كلّ دنیا «متاع قلیل» است) [104]
19- با داشتن قانون آسمانى، سراغ قوانین شرق و غرب رفتن كفر است و چنین قوانینى اعتبارى ندارد. «و من لم یحكم بما أنزل اللّه فاولئك هم الكافرون»
20- كسى كه شرایط قضاوت به حقّ برایش فراهم شود، ولى خود را منزوى كند كفر ورزیده است. «و من لم یحكم بما انزل اللَّه فاولئك هم الكافرون»
21- سكوت و كتمان در برابر طاغوت‏ها، دین فروشى در برابر سرمایه‏داران و عوام‏فریبى، از خطراتى است كه علما را تهدید مى‏كند. «فلاتخشوا النّاس... و لاتشتروا...»
22- علماى ترسو و حریص، در دیندارى و حفاظت از كتاب آسمانى سست هستند. «فلا تخشوا النّاس... و لاتشتروا بایاتى ثمناً قلیلاً»
23- درآمد حاصل از قضاوت ناحقّ، درآمدى نامشروع است. «لاتشتروا بایاتى...»
24- ترس و حرص سبب انحراف در قضاوت و انحراف در قضاوت سبب كفر است. «فلاتخشوهم... ولاتشتروا....فاولئك هم الكافرون»


104) انّ الذین یفترون على اللَّه الكذب لایفلحون. متاع قلیل ولهم عذاب الیم». نحل، 116 تا 117.

Copyright 2015 almubin.com