ترجمه
اى كسانى كه ایمان آوردهاید! در حال احرام، شكار را نكشید، و هر كس از شما به عمد، شكارى را بكشد، كیفر و كفّارهاش كشتن نظیر آن حیوان از چهارپایان است كه (به این نظیر بودن) دو شاهد عادل از میان خودتان حكم كنند. (این حیوان قربانى) هدیهاى است كه به كعبه برسد (وآنجا ذبح شود) یا (به جاى قربانى) براى جبران آن (به شصت) فقیر طعام بدهد یا برابر آن روزه بگیرد. (این كفّارههاى سهگانه) براى آن است كه جزاى كار خود را بچشد. خداوند از گذشتهى شما (كه قانون كفّاره نیامده بود) گذشت. و هر كس این كار را تكرار كند، خداوند از او انتقام مىگیرد، و خداوند، شكستناپذیر و انتقام گیرنده است.
نکته ها
كلمهى «حُرُم» به معناى كسى است كه براى حج یا عمره، مُحرم شده است.
كلمهى «نَعَم» كه جمع آن «اَنعام» است، به شتر، گاو و گوسفند گفته مىشود.
كلمهى «مسكین» از «سكن»، به كسى گفته مىشود كه به خاطر تهىدستى و فقر، از مسكن خود خارج نمىشود وبه اصطلاح فقر او را از پا در آورده و خانهنشین كرده است.
امام صادقعلیه السلام فرمود: كفّارهى شترمرغ، شتر و كفّارهى الاغ وحشى، گاو و كفّارهى آهو، گوسفند و كفّارهى گاو وحشى، گاو اهلى است. [194]
پيام ها
1- خداوند، از مؤمنان انتظار ویژهاى دارد. «یا ایها الذین آمنوا لاتقتلوا...»
1- امنیّت در حال احرام، حتّى براى حیوانات نیز باید حفظ شود. «لاتقتلوا الصید و انتم حُرُم»
2- فلسفهى تحریم یا حلال ساختن، همیشه ذاتى و مربوط به خود موارد نیست، بلكه گاهى به اقتضاى شرایط زمانى و مكانى است، پس زمان و مكان، تاریخ و جغرافیا، در حكم الهى تأثیر دارد. «و انتم حُرُم»
3- اسلام براى حالات خاص، دستورات ویژهاى دارد. «و انتم حُرُم»
4- قوانین اسلام براى همه است. «و من قتله منكم»
5 - خطرناكتر از عمل و تخلّف، انگیزه و هدف و سوء قصد آگاهانه است. «من قتله منكم متعمّداً»
6- كیفر، باید عادلانه باشد. «مثل ما قتل»
7- پرداخت كیفر و جریمه باید دقیق باشد. «یحكم به ذوا عدل»
8 - اسلام به عدالت در همه جا توجّه دارد. «ذوا عدل منكم»
9- اسلام به هر مناسبتى به مسئلهى گرسنگان و فقرزدایى توجّه دارد. «طعام مسكین»
10- حیواناتى كه در مكّه ذبح مىشوند، هدیه هستند. «هدیاً بالغ الكعبة»
11- دست مجرم را در انتخاب نوع جریمه (قربانى، اطعام، روزه) باز بگذاریم و شرایط مالى و توان جسمى او را نادیده نگیریم. «فجزاء مثل ما قتل... او عدل ذلك صیاماً»
12- كیفر قانونشكنى به قدرى سنگین است كه اطعام شصت فقیر یا گرفتن شصت روزه تنها گوشهاى از آن است، نه تمام آن. «لیذوق»
13- اجراى قوانین، پس از ابلاغ رسمى آنهاست. «عفى اللّه عما سلف» قانون موارد قبلى را شامل نمىشود.
14- در تكرار شكار، علاوه بر جریمه، انتقام و قهر الهى نیز وجود دارد. «و من عاد فینتقم اللَّه»
15- اصرار بر گناه و تكرار آن، بسیار خطرناك وعقوبت سختى در پى دارد. «و من عاد فینتقم اللَّه منه و اللّه عزیز ذو انتقام»
16- تهدیدات الهى را جدّى بگیریم. «فینتقم اللّه... عزیز ذو انتقام»