1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 52

تفسير 69. الحاقة آية 35
Number of verses: 52
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ 35
از این رو امروز هم در اینجا یار مهربانی ندارد،

ترجمه
پس امروز در این جا دوستى صمیمى ندارد.
و نه غذایى جز خونابه.
كه جز خطاكاران آن را نخورند.
پس سوگند به آنچه مى‏بینید.
و آنچه نمى‏بینید. همانا آن (قرآن) كلام رسول گرامى است.
و سخن یك شاعر نیست چه كم ایمان مى‏آورید.
و (همچنین) سخن كاهن و پیشگو نیست،
چه كم متذكّر مى‏شوید.
(همانا قرآن)فرستاده‏اى از جانب پروردگار جهانیان است.

نکته ها
«غِسلین» به معناى خونابه و چركى است كه از بدن دوزخیان خارج مى‏شود.
مراد از «رسول كریم» شخص پیامبر اسلام است، نه جبرئیل امین. زیرا در جملات بعد مى‏خوانیم كه او شاعر و كاهن نیست و نسبت شاعر و كاهن را به پیامبر مى‏دادند نه جبرئیل.
مشركان، قرآن را كتاب شعر مى‏شمردند و پیامبر را شاعر مى‏خواندند، در حالى كه از پیامبر حتى یك شعر نقل نشده است.(7)
كیفر در قیامت با گناهان متناسب است. كسى كه در دنیا براى مسكین سوز ندارد، در آخرت دوست دلسوزى ندارد. «فلیس له الیوم هاهنا حمیم» و كسى كه در دنیا به كسى طعام نداد، در آن روز با طعام شكنجه مى‏شود.
بزرگ‏ترین سوگند در این سوره است. «فلا اقسم بما تبصرون و ما لا تبصرون» یعنى كل هستى، دیدنى‏ها و ندیدنى‏ها، كه به مراتب بیش از دیدنى‏هاست، دنیاى غیب و فرشته و جن كه دیدنى نیستند و اوج كهكشان‏ها و اعماق دریاها كه به طور طبیعى دیده نمى‏شوند.
قرآن به تدریج نازل شده است، زیرا كلمه تنزیل براى نزول تدریجى است. البتّه تمام قرآن، شب قدر بر قلب پیامبر نازل شد و سپس به تدریج در طول 23 سال. مثل آنكه مبلغ زیادى را یكجا در بانك مى‏گذارند و سپس از طریق حواله یا چك به تدریج برمى‏دارند.
پیامبر داراى كرامت مطلق است. «رسول كریم» كرامت در برخورد با همسر، دشمن، دوست، همسایه، فقیر، در سختى‏ها و شادى‏ها.
در سوره غاشیه آیه ششم مى‏خوانیم كه طعام دوزخیان چیزى جز ضریع نیست. «لیس لهم طعام الاّ من ضریع»
و در سوره دخان مى‏خوانیم: «انّ شجرة الزقّوم طعام الاثیم»(8)
و در آیه 36 مى‏خوانیم: «و لا طعام الاّ من غسلین»
لذا یا «زقّوم» و «ضریع» یكى است و «غسلین» نوشابه آنهاست، یعنى یك نوع غذا دارند و یك نوع نوشابه.
و ممكن است هر دسته از دوزخیان یك نوع طعام داشته باشند، گروهى ضریع، گروهى زقّوم و گروهى غسلین.


7) تفسیر المیزان.
8) دخان، 44.

پيام ها
 1- دوزخیان، نه از نظر روحى در رفاه هستند «لیس له الیوم ههنا حمیم» و نه از نظر جسمى. «و لا طعام الاّ من غسلین»
 2- ایمان نیاوردن به خداى بزرگ و بى تفاوتى نسبت به گرسنگان، خطایى نابخشودنى است. «لا یأكله الا الخاطئون»
 3- در بینش الهى تمام هستى ارزش دارد، چون مورد سوگند خداوند قرار گرفته است. «فلا اقسم بما تبصرون و ما لا تبصرون»
 4- در مادیات، محصور نشویم، نادیدنى‏ها بسیار است. «ما لا تبصرون»
 5 - در مدیریّت از نیروهاى سالم خود، دفاع كنید و شبهات علیه آنان را برطرف سازید. «و ما هو بقول شاعر... و لا بقول كاهن»
 6- خداوند اتمام حجّت مى‏كند. نزول وحى از سوى پروردگار جهانیان و واسطه وحى رسول كریم است. «لقول رسول كریم... تنزیل من ربّ العالمین»
 7- مبلّغ، توقّع ایمان آوردن تمام یا اكثریّت مردم را نداشته باشد. «قلیلاً ما تؤمنون»
 8 - ایمان به تنهایى كافى نیست، ذكر هم لازم است. ممكن است ایمان باشد ولى انسان غافل باشد. «قلیلاً ما تؤمنون... قلیلاً ما تذكّرون»
 9- به خاطر عدم پذیرش اكثریّت، از گفتن سخن حق صرف نظر نكنید. «لقول رسول كریم... قلیلاً ما تؤمنون»

Copyright 2015 almubin.com