ترجمه
و اینكه ما قبلاً براى (استراق) سمع در مراكزى از آسمان مىنشستیم ولى اكنون هر كه بخواهد استماع كند، شهابى در كمین خود مىیابد.
و اینكه ما نمىدانیم آیا براى كسانى كه در زمین هستند شرى اراده شده یا پروردگارشان برایشان خیر و صلاحى اراده كرده است.
و اینكه بعضى از ما افراد صالحى هستند و بعضى جز آن، در راههاى گوناگون هستند
و اینكه ما مىدانیم كه هرگز نمىتوانیم در زمین خدا را ناتوان سازیم و با فرار از سلطه او خارج شویم.
نکته ها
«رَصَد» اسم جمع «راصد» به معناى مراقب و نگهبان است. «قِدَد» جمع «قدّ» به معناى بریده شده و «طرائق قددا» به معناى مسلكهاى گوناگوناست.
از این آیات استفاده مىشود كه مؤمنان از جنّ، علاوه بر شناخت قرآن، به ضعف خود و عظمت قدرت الهى و قدرت انتخاب و اختیار خود پى بردهاند.
پيام ها
1- نزول قرآن، در آسمانها نیز اثر گذاشت. جنّ قبل از نزول قرآن، اخبار آسمانى را استراق سمع مىكرد و بعد از آن منع شد. «انّا كنّا نقعد منها... فمن یستمع الآن»
2- جنّ، آینده بشر و جهان را نمىداند. «و انّا لا ندرى...»
3- كیفر استراق سمع برخورد شدید است. «شهاباً رصداً»
4- در قرآن، خیر و نیكى به خدا نسبت داده شده، امّا شرّ و بدى نسبت داده نشده و به صورت فعل مجهول آمده است. «اشرّ اُرید... اراد بهم ربّهم رشدّا»
5 - رشد دادن از شئون ربوبیّت است. «ربّهم رشداً»
6- طبیعت و فطرت جنّ بر فساد و شیطنت نیست، میان آنان نیز صالح و غیر صالح وجود دارد. «منّا الصّالحون و منّا دون ذلك»
7- لازمه اختیار و آزادى، گروه گروه شدن است. «كنّا طرائق قدداً»
8 - نه با مقاومت مىتوان خدا را عاجز كرد و نه با فرار. «لن نعجز اللّه فى الارض و لن نعجزه هربا»