ترجمه
(قوم لوط) گفتند: تو خود مىدانى كه براى ما هیچ حقّى نسبت به دختران تو نیست (و ما رغبتى به ازدواج نداریم)، خودت خوب مىدانى كه ما چه مىخواهیم.
(حضرت لوط) گفت: اى كاش در برابر شما قدرتى داشتم و یا به تكیهگاه محكمى پناه مىبردم!
نکته ها
حضرت لوطعلیه السلام در این آیه مىفرماید: اگر من یاران مؤمنى مىداشتم، هرآینه با شما فرومایگان به مبارزه برخاسته و از مهمانانم دفاع مىكردم ویا لااقل آنها را به نقطهى امنى مىبردم و پناه مىدادم.
رسول اكرم صلى الله علیه وآله در هنگام تلاوت این آیه فرمودند: «رحمةاللَّه على لوط، لقد كان یاوى الى ركن شدید»(102) به نظر مىآید كه مراد پیامبر اسلامصلى الله علیه وآله آن است كه او از دنیا رفت و به خدا پیوست و از شرّ قوم خود راحت شد.
همجنسبازى، از گناهان بزرگ و داراى حدّ شرعىِ اعدام و تازیانه است كه با شهادت افراد عادل یا اقرار مرتكبان، قابل اجراست.
زشتى گناه لواط در قرآن و حدیث
قرآن مجید در آیات مختلفى كه داستان حضرت لوطعلیه السلام و قوم او را بیان مىفرماید، براى عمل زشت و منفور این قوم منحرف، تعابیر گوناگونى آورده است كه از بزرگى گناه و شدّت حرمت آن حكایت مىكند:
1- فحشا. «اتأتون الفاحشة»(103)
2- اسراف. «بل انتم قوم مسرفون»(104)
3- جرم. «كیف كان عاقبة المجرمین»(105)
4- ظلم. «و ماهى من الظالمین ببعید»(106)
5 - خباثت. «كانت تعمل الخبائث»(107)
6- جهالت. «بل انتم قوم تجهلون»(108)
7- فسق. «انهم كانوا قوم سوء فاسقین»(109)
در روایات نیز تهدیدات شدیدى در این زمینه به چشم مىخورد، از جمله اینكه هرگاه با نوجوانى لواط شود، عرش الهى به لرزه درمىآید و در قیامت خداوند با آنان سخن نمىگوید.(110) امام صادقعلیه السلام فرمود: اگر بنا شود كه كسى را دوبار سنگسار كنند، آن شخص، فرد اهل لواط است.(111) رسول اكرمصلى الله علیه وآله نیز فرمودند: كسى كه بر لواط با دیگران اصرار داشته باشد، از دنیا نمىرود مگر آنكه مردم را به لواط با خودش دعوت خواهد كرد.(112) در عمل لواط، فاعل و مفعول، هر دو اعدام مىشوند، و دلیل حرمت آن در روایات، فساد و قطع نسل معرّفى شده است.(113)
در روایات متعدّد، از زنانى كه خود را شبیه مردان ومردانى كه خود را همانند زنان مىكنند وزمینه عمل زشت لواط را فراهم مىسازند، به شدّت نكوهش شده است.
پيام ها
1- انسان در اثر گناه، چنان مسخ مىشود كه طبیعىترین راه براى او زشت، و زشتترین راه برایش حقّ وزیبا جلوه مىكند. «مالنافى بناتك من حقّ...»
2- داشتن قدرت و امكانات و افراد، خواستهى ابتدایى هر پیامبر و مصلحى در اجراى فریضهى ارشاد جاهل است. «لو انّ لى بكم قوة»
3- اگر قدرت، حكومت، تشكیلات و قواى مسلّحه نباشد، حتّى انبیا نیز در جلوگیرى بسیارى از منكرات فلج هستند.(114) «لو انّ لى بكم قوة»
4- اگر مىتوانیم، جلوى فساد را بگیریم، وگرنه خود را از محیط فاسد دور كنیم. «لو ان لى بكم قوّة او آوى ...»
5 - گاهى انبیا در میان قوم خودشان نیز غریب بودند. «لو انّ لى بكم قوّة او آوى...»
6- براى دفاع از مهمان و جلوگیرى از اهانت به آن، هر اقدامى ضرورى است. «آوى الى ركن شدید»