1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 111

تفسير 12. يوسف آية 104
Number of verses: 111
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ 104
و تو (هرگز) از آنها پاداشی نمی‌طلبی؛ آن نیست مگر تذکّری برای جهانیان!

ترجمه
و تو بر این (وظیفه‏ى ارشاد) پاداشى از آنان نمى‏خواهى. آن (رسالت و قرآن) جز تذكر و پندى براى جهانیان نیست.

نکته ها
پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله نیز همانند سایر پیامبران، هرگز از مردم در قبال هدایت آنان پاداشى درخواست نكرد. زیرا توقع داشتن از مردم، پذیرش دعوت را سنگین مى‏كند. در سوره طور آیه 40 مى‏خوانیم: «ام تسئلهم اجراً فهم من مغرمٍ مثقلون» مگر از مردم مزدى درخواست كردى تا پرداخت آن برایشان سنگین باشد. اگر در آیه دیگر مى‏بینیم كه مزد رسالت را مودّت اهل قربى مى‏داند، «الاّ المودّة فى القرُبى‏»(152) براى آن است كه پیروى و تبعیّت اهل‏بیت، براى خود مردم سودمند است نه پیامبر، زیرا در جاى دیگر مى‏خوانیم: «قل و ما سئلتكم من اجر فهو لكم»(153) آرى كسى كه اهل‏بیت را دوست دارد از آنان اطاعت مى‏كند و اطاعت از آنان اطاعت از پیامبر و خداست.
قرآن ذكر است، زیرا:
یادآور آیات، نعمات و صفات الهى است.
یادآور گذشته و آینده انسان است.
یادآور عوامل سقوط و عزّت جوامع است.
یادآور صحنه‏هاى قیامت است.
یادآور عظمت هستى است.
یادآور تاریخ و زندگى شخصیّت‏هاى تاریخ‏ساز است.
معارف قرآن و احكام آن حقایقى است كه باید آنرا فرا گرفت و همواره به خاطر داشت. زیرا «ذكر» به علم ومعرفتى گفته مى‏شود كه در ذهن حاضر باشد واز آن غفلت نشود.


152) شورى، 23.
153) سبأ، 47.

پيام ها
 1- مبلّغ نباید از مردم توقعى داشته باشد، همانگونه كه پیامبران چنین بودند. «و ما تسئلهم علیه من اجر»
 2- آنچه زشت است درخواست پاداش است، نه دریافت آن. «تسئل»
 3- معارف قرآن فطرى است و همه مردم از آن مى‏توانند بهره ببرند. («ذكر» در جایى است كه انسان در درون خود مى‏دانسته، ولى فراموش كرده است)*
 4- كار پیامبران یادآورى و بیدار ساختن فطرت‏هاست. «ذكر للعالمین»*
 5 - رسالت پیامبر اسلام، جهانى است. «للعالمین»
 6- ایمان نیاوردن گروهى از مردم، حتّى اكثریّت آنان در یك زمان و مكان نباید مبلغان دینى را دلسرد كرده و مأیوس نماید. اگر در منطقه‏اى از زمین گروهى ایمان نیاوردند، در جاى دیگر تبلیغ نمایند. «للعالمین»

Copyright 2015 almubin.com