1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 99

تفسير 15. الحجر آية 3
Number of verses: 99
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ ۖ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ 3
بگذار آنها بخورند، و بهره گیرند، و آرزوها آنان را غافل سازد؛ ولی بزودی خواهند فهمید!

ترجمه
آنان را (به حال خود) رها كن تا بخورند و بهره‏مند شوند و آرزوها سرگرمشان كند، پس به زودى (نتیجه این بى‏تفاوتى‏ها را) خواهند فهمید.

نکته ها
مسئله رهاكردن كفّار به حال خود كه از جمله‏ى «ذرهم» استفاده مى‏شود، به خاطر سركشى خود آنان است، وگرنه خداوند ابتدا براى هدایت همه‏ى انسانها، پیامبر فرستاده و كسى را به حال خود رها نكرده است. چنانكه این مطلب بارها در قرآن مطرح شده است. از جمله: «و نذرهم فى طغیانهم یعمهون»(2)، آنان را رها مى‏كنیم تا در سركشى خود سردرگم شوند و در جاى دیگر مى‏فرماید: «و یمُدّهم فى طغیانهم»(3) آنان را در سركشى كردن مهلت مى‏دهیم.
انسان به آرزو زنده است و اگر روزى آرزو از انسان گرفته شود از كار و تلاش دست برمى‏دارد. امّا آرزویى كه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته است، مربوط به موارد ذیل است:
1. آرزوى طولانى، 2. آرزوى بیش از عمل، 3. آرزوى بدون عمل، 4. آرزویى كه انسان را سرگرم كند، 5، آرزوى خیر داشتن از كار و افراد بد.
پیامبراكرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: من از دو چیز بر شما مى‏ترسم؛ یكى پیروى از هوسها كه شما را از حقّ باز دارد و دیگرى آرزوهاى طولانى كه شما را از آخرت غافل نماید. در دعاى كمیل مى‏خوانیم: آرزوهاى طولانى، انسان را از رسیدن به خیرات محروم مى‏كند. «و حَبَسنى عن نفعى بُعد آمالى»


2) انعام، 110.
3) بقره، 15.

پيام ها
 1- در تبلیغ و ارشاد وقت خود را صرف نااهلان نكنید. «ذرهم»
 2- انسان، گاهى چنان در كفر غوطه‏ور مى‏شود كه برهان و هشدار انبیا نیز او را بیدار نمى‏كند «ذرهم»
 3- آرزو اگر انسان را غافل كند، نابجاست. «و یُلههم الأمل» (ولى اگر انسان را به كار و تلاش وادار كند خوب است زیرا در قرآن مى‏خوانیم: «والباقیات الصّالحات خیر عند ربّك ثواباً و خیر اَمَلاً»(4))
 4- مهلت الهى را نشانه لطف و رحمت او ندانیم. «ذرهم ... فسوف یعلمون»
(گاهى پزشك به اطرافیان بیمار مى‏گوید: مریض را رها كنید و هر چه مى‏خواهد بخورد به او بدهید، زیرا كار از كار گذشته است)


4) كهف، 46.

Copyright 2015 almubin.com