1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 98
تفسير 19. مريم آية 61
Number of verses: 98
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا 61
وارد باغهایی جاودانی می‌شوند که خداوند رحمان بندگانش را به آن وعده داده است؛ هر چند آن را ندیده‌اند؛ مسلماً وعده خدا تحقق یافتنی است!

ترجمه
بهشت‏هاى جاویدى كه خداى رحمان از غیب به بندگانش وعده داده، مسلّماً وعده‏ى او تحقّق یافتنى است.
در آنجا سخن بیهوده‏اى نمى‏شنوند، (و گفتارشان) جز سلام (نیست) و درآنجا هر صبحگاه و شامگاه، روزى آنان آماده است.
این، همان بهشتى است كه به هر یك از بندگان پرهیزكار خود به ارث مى‏دهیم.

نکته ها
در آیه قبل كلمه‏ى «جنّت» به صورت مفرد بكار رفته بود، «یدخلون الجنّة»، ولى در این آیه كلمه‏ى «جنّات» به صورت جمع مطرح شده و این نشان مى‏دهد كه باغ و بوستان اهل بهشت مجموعه‏اى از بوستان‏هاى متعدّد است.
این تعبیر شاید به خاطر آن باشد كه هر یك از بهشتیان داراى چهار باغ مى‏باشند كه در سوره‏ى الرّحمن به آن اشاره شده است: «و لمَن خاف مقام ربّه جنّتان... و من دونهما جنّتان»(108) یعنى براى هركس كه اهل تقوا باشد، دو باغ است و پس از توصیف دو باغ مى‏فرماید: غیر این دو باغ، دو باغ دیگر نیز هست كه روى هم مى‏شود چهار باغ كه این دو باغ یا نزدیك‏ترند و یا سطح پایین‏ترى دارند و یا به خاطر اختلاف درجات اهل بهشت، نوع باغها نیز تفاوت دارد.(109)
قرآن كریم از تحقّق یافتن وعده‏هاى الهى بارها سخن به میان آورده است، از جمله فرمود: «و مَن اوفى بعهده من اللّه»(110) كیست كه از خداوند با وفاتر باشد؟
ستایش بهشت به اینكه در آنجا لغوى نمى‏شنوند، هم توصیه به امروز ماست كه از لغو دورى كنیم و هم اشاره به این است كه سخنان یاوه كفّار و شنیده‏هایى كه مؤمنان را در دنیا رنج مى‏داد، در آنجا نیست.
در جمله‏ى «نورث مَن كان تقیّا» هم به تقوا اشاره شده است كه كلید بهشت است و هم تعبیر ارث آمده كه به معناى رسیدن به مال و نعمت بدون رنج و زحمت است. گرچه تقوا كلید بهشت است، امّا آن همه پاداش، ارث خدا به ماست و اعمال ما به این اندازه پاداش ندارد و در حقیقت پاداشهاى ما ارثى است كه از طرف خداوند بدون رنج به ما مى‏رسد.
در حدیثى مى‏خوانیم: هر انسانى در بهشت و دوزخ جایگاهى دارد؛ اگر اهل بهشت شد، جایگاه دوزخى او به دوزخیان ارث مى‏رسد و اگر اهل دوزخ شد، جایگاه بهشتى او به بهشتیان ارث مى‏رسد.(111)
شخصى به امام صادق‏علیه السلام از درد معده‏اش شكایت كرد. حضرت به او فرمودند: دو نوبت غذا بخور، صبح وغروب، و بین آن دو غذا نخور كه موجب فساد بدن مى‏شود. آنگاه این آیه را «رزقهم فیها بكرة وعشیّا» تلاوت كردند.(112)


108) الرحمن، 46 - 62.
109) تفسیر كشف‏الاسرار.
110) توبه، 111.
111) نورالثقلین، ج‏2، ص 31.
112) تفسیر نورالثقلین محاسن برقى.

پيام ها
 1- استقرار در باغ‏هاى بهشت همیشگى است. «جنّات عدن»(113)
 2- سرچشمه‏ى آن همه الطاف موعود، لطف خداوند رحمان است. «وعد الرحمن»
 3- ما امروز حقیقت وعده‏هاى خداوند را درك نمى‏كنیم. «بالغیب»
 4- كلام رایج بهشتیان، سلام است. «لایسمعون... الا سلاما» محیط بهشت، محیطى امن و سالم است و بهشتیان، هم از فرشتگان سلام مى‏شنوند، «سلام علیكم طبتم»(114) و هم از دوستان خود. «فسلام لك من اصحاب الیمین»(115)
 5 - در بهشت تنوّع زمان (بامداد و غروب) وجود دارد. «بكرة و عشیّا»
 6- در بهشت هم امنیّت روحى است، «الاّ سلاما» و هم تأمین نیازهاى جسمى. «رزقهم بكرة و عشیّا»
 7- در عطا كردن بهشت، برگرداندن و نقضى در كار نیست و این، قوى‏ترین نوع مالكیّت است.(116) «نورث»
 8 - بهشت،  میراث پرهیزكاران است. «نورث من عبادنا مَن كان تقیّا»


113) كلمه‏ى «عدن» به معناى اقامت است.
114) زمر، 73.
115) واقعه، 91.
116) تفسیر كشف‏الاسرار.

Copyright 2015 almubin.com