ترجمه
(خداوند) فرمود: آن را بگیر و نترس، ما بزودى آن را به حالت اولیّهاش بر مىگردانیم.
نکته ها
مراد از وحى در اینجا، الهام و القا بر قلب است، نه آن وحى اصطلاحى كه مخصوص پیامبران است. زیرا رسالت، مخصوص مردان است. چنانكه در سوره یوسف، آیه 109 مىفرماید: «و ما ارسلنا من قبلك الاّ رجالاً نُوحى الیهم»
«تابوت»(61) به معناى صندوق و «یم» به معناى دریاست و تمام هشت مورد استعمال «یم» در قرآن، در داستان حضرت موسى مىباشد.
بر خلاف امروزه كه صنعت تنها به ساخت كالاها گفته مىشود، قرآن صنعت را هم به كالا گفته «اِصنَعِ الفلك» و هم به تربیت انسانى. «لتصنع على عینى»
همین كه خداوند بر كارى اراده كند، تمام مقدمات آن را نیز فراهم مىسازد. در اینجا براى حفظ موسى علیه السلام، به مادرش الهام مىكند كه فرزندت را به دریا بینداز، به دریا امر مىنماید كه صندوق حامل كودك را به ساحل ببر، به قلب دشمن القا مىفرماید كه او را بگیر و محبّت كودك را نیز در دل او قرار مىدهد.
امام باقرعلیه السلام فرمود: خداوند چنان محبّتى از موسى در دل مردم انداخت كه هر كس موسى علیه السلام را مىدید به او علاقهمند مىشد.(62)
رمز رسیدن به كمالات، دل كندن از وابستگىها و دوستىهاست. «اِقذِفیه»
الف: دل كندن از خود؛ ابراهیم حاضر شد در آتش افتد.
ب: دل كندن از همسر؛ ابراهیم همسرش را در مكّهى بىآب و گیاه گذارد.
ج: دل كندن از نوزاد؛ مادر موسى فرزند خود را در آب افكند.
د: دل كندن از نوجوان؛ ابراهیم حاضر شد اسماعیل را قربانى كند.
ه: دل كندن از شهوت؛ یوسف، درخواست كامیابى همسر عزیز مصر را نپذیرفت.
و: دل كندن از خواب؛ ثواب نماز در دل شب را كسى جز خدا نمىداند. «فلا تَعلم نفس ما اُخفى لهم من قرّة اعین»(63)
پيام ها
1- گاهى والدین به خاطر فرزند، مشمول لطف خاص مىشوند. «اوحینا الى امّك»
2- زن نیز مىتواند به مقامى برسد كه مورد وحى و الهام الهى قرار بگیرد. «اوحینا الى اُمّك» (اگر چه این وحى، براى رسالت بشمار نمىرود، امّا الهام ساده نیز به حساب نمىآید، زیرا مادر موسى به واسطهى آن، فرزند خود را تسلیم امواج آب كرد.)
3- در حركت ونهضت انبیا، زنان نیز ایفاى نقش كردهاند. «امّك»
4- دریا نیز همچون تمام هستى، تحت امر الهى است. «فلیلقه الیمّ بالساحل»
5 - تكرار كلمه «عدّو» نشانه عمق عداوت طاغوت نسبت به فرستادگان الهى است. «عدوٌّ لى و عدوٌّ له»
6- عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد. «یأخذه عدوٌّ لى و عدوٌّ له»
7- محبوبیّت یكى از الطاف الهى است. آنكه دلها از اوست، محبّت نیز از اوست. «محبّة منّى»
8 - اولیاى خدا، تحت نظر و تربیت ویژهى پروردگار قرار دارند. «على عینى»