ترجمه
كسانى كه بهشت برین را ارث مىبرند و در آن جاودانه خواهند ماند.
نکته ها
كلمهى «فردوس» به معناى بوستان، برترین جاى بهشت مىباشد. [70] و چون به جاى جنّت بكار رفته، براى آن ضمیر مؤنث آمده است.
امام صادقعلیه السلام در پاسخ از حكم استمناء، آیهى 7 را تلاوت فرمودند. [71]
اهمّیت امانت در روایات
به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتدارى آنان بنگرید. [72]
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در آخرین لحظههاى عمر خود به حضرت علىعلیه السلام فرمود: «ادّ الامانة الى البّر و الفاجر فیما قلّ و جلّ حتّى الخیط و الَمخیط» امانت را به صاحبش برگردان، چه نیكوكار باشد و چه گناهكار، ارزشمند باشد یا ناچیز، اگر چه مقدارى نخ باشد و یا پارچه و لباسى دوخته شده. [73]
همهى نعمتهاى مادّى، معنوى و سیاسى، امانت الهى هستند. (امام خمینىقدس سره فرمود: جمهورى اسلامى امانت الهى است)
قرآن كریم برخى از اهل كتاب را كه امانتدار هستند، ستوده است. «و من اهل الكتاب من ان تأمنه بِقنطار یُؤدّه الیك» [74] اگر به برخى از اهل كتاب، مال فراوانى به امانت بسپارى، آن را به تو برمىگرداند.
پيام ها
1- قانون شكنى، تجاوز به حدودى كه خداوند تعیین نموده مىباشد. «العادون»
2- به سراغ گناه رفتن نیز گناه است. «ابتغى - عادون»
3- مؤمن، متعهّد است. «عهدهم راعون» خلف وعده، نشانهى ضعف ایمان است.
4- مراعات عهد وپیمان لازم است، گرچه در عمل نتوانیم وفا كنیم. «راعون» نه «موفون»
5 - در معرّفى سیماى مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شد: «فى صلوتهم خاشعون» و هم در پایان «علىصلوتهمیحافظون» این تكرار وتأكید، نشان اهمیّت نماز است.