ترجمه
الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مىشوند و دیگر مورد آزمایش قرار نمىگیرند؟!
در حالى كه بدون تردید كسانى را كه پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید.
نکته ها
كلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصىهاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از شعارهاى دروغین جدا مىشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مىگویند.
پيام ها
1- ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلكه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا كافى نیست، باید عملكرد را دید و قضاوت كرد.)
سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویى
زعمل كار برآید به سخندانى نیست
2- آزمایش، یك سنّت الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»
3- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»
4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مىكند. «من قبلهم»
5 - دلیل آزمایشهاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الكاذبین»
توضيحات
سیماى سورهى عنكبوت
این سوره در مكّه نازل گردیده و شصت و نه آیه دارد. نامِ برخى از سورههاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام حیواناتى است كه در این سورهها به گونهاى مطرح شدهاند.
در آیه 41 این سوره، بناىِ شرك همچون خانهى عنكبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنكبوت نام گرفته است.
این سوره دربارهى چند موضوع، مطالبى رابیان مىكند از جمله: ایمان، تكلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادلهى غیر نیكو و تكیه بر غیر خدا.