1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 73
تفسير 33. الأحزاب آية 53
Number of verses: 73
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَٰكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ ۚ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ۚ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ۚ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا ۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمًا 53
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌های پیامبر داخل نشوید مگر به شما برای صرف غذا اجازه داده شود، در حالی که (قبل از موعد نیایید و) در انتظار وقت غذا ننشینید؛ امّا هنگامی که دعوت شدید داخل شوید؛ و وقتی غذا خوردید پراکنده شوید، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشینید؛ این عمل، پیامبر را ناراحت می‌نماید، ولی از شما شرم می‌کند (و چیزی نمی‌گوید)؛ امّا خداوند از (بیان) حق شرم ندارد! و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (بعنوان عاریت) از آنان [= همسران پیامبر] می‌خواهید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما و آنها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسری خود درآورید که این کار نزد خدا بزرگ است!

ترجمه
اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! به خانه پیامبر وارد نشوید مگر آن كه به شما اجازه داده شود براى خوردن غذا، (به شرط آن كه قبل از موعد نیایید) و در انتظار وقت غذا نباشید؛ ولى هرگاه دعوت شدید پس داخل شوید، و وقتى غذا خوردید پراكنده شوید، و (بعد از خوردن غذا) به گفتگو نپردازید؛ همانا این (گفتگوهاى پس از غذا) پیامبر را آزار مى‏دهد، امّا او از شما شرم مى‏كند (و چیزى نمى‏گوید) ولى خداوند از (گفتن) حقّ شرم ندارد. و هرگاه از همسران پیامبر چیزى از وسایل زندگى (به عنوان عاریت) خواستید از پشت پرده بخواهید؛ این رفتار براى دل‏هاى شما و دل‏هاى آنان به پاكى و پاكدامنى است و شما حقّ ندارید كه رسول خدا را آزار دهید و با همسران او پس از رحلتش ازدواج كنید كه این كار نزد خداوند (گناهى) بزرگ است.

نکته ها
اجازه گرفتن براى ورود به خانه‏ى دیگران، مخصوص خانه‏ى پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله نیست، همان گونه كه در سوره‏ى نور مى‏خوانیم: «لا تدخلوا بیوتاً غیر بیوتكم حتّى تستأنسوا»(425)
در این آیه قسمت‏هایى از آداب مهمانى مطرح شده، و در آیات دیگر بخش‏هاى دیگرى از آن آمده است:
* هنگام ورود، سلام كنید. «فسلّموا»(426)
* اگر جواب ردّ دادند ناراحت نشوید و برگردید. «اذا قیل لكم ارجعوا فارجعوا»(427)
* نوع پذیرایى به خصوص اگر دعوت كرده‏اید، خوب باشد. «و جاء بعجل حنیذ»(428)
* سفره را نزد مهمان ببرید، نه آنكه مهمان را به محل پذیرایى ببرید. «فقرّبه الیهم»(429)
در روایات نیز دهها نكته و دستور پیرامون آن وارد شده است.
«اِناه» به معناى پخته شدن غذاست و «غیر ناظرین اناه» یعنى مهمان زودتر از وقت پذیرایى نیاید تا منتظر پخته شدن غذا بماند.
خانه‏ى پیامبر، اتاق‏هاى متعدّد داشته و هریك از همسران در اتاقى زندگى مى‏كردند. «بیوت النبىّ»
خطاب‏هایى كه در این آیه درباره زنان پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله آمده است، در حقیقت مربوط به همه‏ى زنان مسلمان است، به دلیل «اطهر لقلوبكم و قلوبهنّ» كه خداوند درباره‏ى هر زن و مردى پاكدلى را مى‏خواهد.
چون خطر سوء استفاده از همسران پیامبر، مهم‏تر از حقّ شخصى آنهاست، باید بعد از پیامبر حقّ ازدواج با دیگران از آنان سلب شود. «ولا ان تنكحوا ازواجه»


425) نور، 27 .
426) نور، 61.
427) نور، 28.
428) هود، 69.
429) ذاریات، 27.

پيام ها
1- ایمان، مستلزم رعایت ادب و آداب اجتماعى است. «یا ایها الّذین آمنوا لا تدخلوا...»
 2- حقّ آرامش در مسكن براى همگان محترم است، خصوصاً براى رسول‏خداصلى الله علیه وآله. «لا تدخلوا بیوت النبىّ»
 3- بهتر آن است كه مهمانى در منزل باشد. (نه در مهمانسرا و هتل) «بیوت النبىّ... الى طعام»
 4- صاحب خانه حقّ دارد به كسى اذن ورود ندهد. «الاّ ان یُؤذن لكم»
 5 - اجازه براى ورود به خانه دیگران، به هر صورت كافى است و لازم نیست خود او شخصاً اجازه بدهد. («یؤذن» به صورت مجهول آمده، یعنى اجازه صاحبخانه از هر طریقى حاصل شود.)
 6- پذیرایى از مهمان، از سیره‏ى پیامبر اكرم است. «الى طعام... دُعیتم»
 7- اصل مهمانى مهم است، نه نوع غذا. «الى طعام... دُعیتم»
 8- دین جامع آن است كه هم براى مسایل جزیى همچون پذیرایى از مهمان و هم بزرگ‏ترین مسایل رحكومتى برنامه داشته باشد. «یؤذن لكم - غیر ناظرین - فانتشروا ...»
 9- بى دعوت به مهمانى نروید. «اذا دعیتم»
 10- در اسلام، مردم عادّى مى‏توانند به خانه اول شخصیّت دینى رفت و آمد كرده و حتّى مهمان شوند. «بیوت النبىّ... دُعیتم»
 11- از آداب مهمانى آن است كه بعد از خوردن غذا خانه را ترك كنید. «فانتشروا» و منزل میزبان را محلّ گفت وشنود قرار ندهید. «و لامستأنسین لحدیث»
 12- اذیّت كردن میزبان ممنوع است. «یُؤذى النبى» (گرچه با بردن فرزندان و یا همراهان باشد. تحقیر غذا وناچیز شمردن آن نیز مصداق اذیّت میزبان است.)
 13- پیامبر، از اتلاف وقت در گفتگوهاى بى‏مورد رنج مى‏برد. «لا مستأنسین لحدیث انّ ذلكم كان یُؤذى النّبى»
 14- رنجاندن لازم نیست ظاهرى و جسمى باشد، فشار اخلاقى و روحى نیز نوعى آزار دادن است. «ذلكم كان یُؤذى»
 15- صاحبخانه را در بن‏بست و رودربایستى قرار ندهید. «فیستحى منكم»
 16- سكوتى كه بر اساس حیا و رودربایستى باشد، علامت رضایت نیست. «فیستحى منكم»
 17- پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله شخص با حیایى بود. «فیستحى منكم»
 18- اگر به دلیلى شخصى از روى حیا سكوت كرد، دیگران سكوت را بشكنند و حقّ را بیان كنند و بار خجالت را از دوش او بردارند. «واللّه لا یستحى من الحق»
 19- ارتباط با دیگران و داد و ستد زنان، با حفظ حجاب مانعى ندارد. «فاسئلوهنّ من وراء حجاب»
 20- زنان پیامبر محصور نبوده و با بیرون از منزل در ارتباط بودند.(430) «فاسئلوهنّ من وراء حجاب»
 21- در استدلال بر لزوم حجاب زن، دلیلى بیاورید كه مورد اتّفاق همه باشد. «ذلكم اطهر لقلوبكم»
 22- در نحوه‏ى ارتباط زنان و مردان، باید محور كارها تقوا و پاكدلى باشد. «اطهر لقلوبكم و قلوبهنّ»
 23- نگاه نامحرمان به یكدیگر، در دل آنان تأثیر گذار است. «فاسئلوهن من وراء حجاب ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهنّ»
 ز دست دیده و دل هر دو فریاد
 هر آنچه دیده بیند دل كند یاد
 24- حجاب به نفع زن و مرد هر دو است. «اطهر لقلوبكم و قلوبهنّ»
 25- رابطه با نامحرم بدون حفظ حجاب، سبب رنجاندن رسول اكرم‏صلى الله علیه وآله است. «و ما كان لكم ان تُؤذوا رسول اللّه»
 26- آزار پیامبر از گناهان كبیره است. «كان عنداللّه عظیما»


430) شاید امروزه كسانى باشند كه اگر یك لیوان آب از همسرشان بخواهى ناراحت مى‏شوند كه چرا با خانم من سخن گفتید، ولى قرآن مى‏فرماید: با حفظ حجاب از زنان پیامبر نیز مى‏توان چیزى درخواست نمود.

Copyright 2015 almubin.com