ترجمه
خداوند نسبت به بندگانش با مهر و لطف رفتار مىكند، هر كه را بخواهد (و صلاح بداند) روزى مىدهد و اوست تواناى غالب.
آن كه كشت آخرت بخواهد براى او در كشتش مىافزاییم و آن كه كشت دنیا بخواهد از آن به او مىدهیم و در آخرت هیچ نصیبى ندارد.
نکته ها
در معناى لطف، نرمى و دقّت نهفته است. خداوند لطیف است یعنى به دقایق امور احاطه دارد و هر كارى را، به سهولت و آسانى انجام مىدهد.(18)
اراده آخرت نشانهى: وسعت دید، دل كندن از دنیا، ایمان به وعدههاى الهى، رنگ بقا دادن به فانىها و در یك جمله نشانه عقل و انتخاب احسن است.
در آیه 20، انسان به كشاورز، عمل او به كشت، نیّت او به بذر و دنیا و آخرت، به مزرعه و محل برداشت تشبیه شده است.
آخرت از دنیا مهمتر است زیرا:
1. براى آخرتخواهان توسعه و رشد است. «نزد له فى حرثه»
2. آخرتخواهان از دنیا بهره كمى مىبرند ولى دنیاخواهان هیچ بهرهاى از آخرت ندارند. «ما له فى الاخرة من نصیب»
3. آخرتخواهان به همه اهداف خود مىرسند. «نزد له فى حرثه» ولى دنیاخواهان تنها به گوشهاى از اهداف خود مىرسند. «نؤته منها»
پيام ها
1- بر خلاف مخلوقات كه لطیف آنها قوى نیست و قوى آنها لطیف نیست، خداوند هم لطیف است و هم قوى. «لطیف... القوى»
2- قدرت خداوند هرگز شكست نمىپذیرد. «القوى العزیز»
3- رزق الهى برخاسته از لطف خداست. «لطیف بعباده یرزق»
4- قدرت و لطف خدا ضامن روزىرسانى به مردم است. «لطیف بعباده یرزق... و هو القوى»
5 - انسان در انتخاب راه آزاد است. «من كان یرید... من كان یرید...»
6- ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزدیك و نیّت اوست. «یرید حرث الاخرة - یرید حرث الدنیا»
7- همه دادهها از خداست. «نزد له - نؤته منها» و عطاى خدا متناسب با نیّت و انتخاب انسان است. «من كان یرید.... من كان یرید»
8 - نقش انسان تنها در انتخاب و تصمیم است، مقدار كامیابى مربوط به اراده خداست. «نزد له - نوته منها»
9- هدف قرار دادن دنیا سبب محرومیّت كامل از آخرت است. «یرث حرث الدنیا... ما له فى الآخرة من نصیب»