ترجمه
و كسانى كه از گناهان كبیره و زشتىها پرهیز مىكنند و چون خشم و غضب كنند، مىبخشند.
نکته ها
در آیه قبل سخن از ایمان و توكّل بود كه هر دو مربوط به قلب است. در این آیه به روشهاى عملى مؤمنان مىپردازد.
گناهان كبیره چیست؟
امام خمینى قدس سره در تحریر الوسیله در شرایط امام جماعت مىفرماید: امام جماعت باید از گناهان كبیره پرهیز كند و آن: هر گناهى است كه در قرآن وعده عذاب بر آن داده شده، یا شدیداً با آن برخورد شده، یا دلیلى داشته باشیم كه هم وزن یا بدتر از گناهان كبیره شناخته شده، یا عقل آن را كبیره بداند، یا در افكار عمومى مؤمنان كبیره شمرده شود، یا دلیل خاصّى بر كبیره بودن آن داشته باشیم.
سپس نمونههایى را مىشمرد از جمله: یاس از رحمت خدا، نسبت دروغ به خدا و رسول، قتل، نسبت ناروا به زن شوهردار، فرار از جنگ، عاق والدین، قطع رحم، سِحر، زنا، لواط، خوردن مال یتیم، كتمان حقّ، گواهى باطل، پیمان شكنى، شراب خورى، تجاوز در وصیّت، رباخوارى، قمار، كم فروشى، خوردن گوشت مردار و خوك، كمك به ظالم و تكیه بر او، اسراف و تبذیر، حبس حقوق مردم، دروغ، تكبّر، خیانت، غیبت، سخن چینى، سبك شمردن حج، ترك نماز، منع زكات، اصرار بر گناهان صغیره، سرگرمى به لهو و لعب.
پيام ها
1- شرط برخوردارى از نعمتهاى برتر و پایدارتر، علاوه بر ایمان و توكّل، دورى از گناهان و كنترل شهوات و غضب است. «و ما عنداللّه خیر و ابقى للّذین آمنوا و على ربّهم یتوكّلون و الّذین یجتنبون...»
2- اولین گام اصلاحات، پاك سازى است، سپس خودسازى و جامعه سازى. «یجتنبون كبائر الاثم»
3- منشأ بسیارى از گناهان شهوت و غضب است، اول دورى از شهوت را مطرح كرد بعد دورى از غضب را. «یجتنبون... الفواحش و اذا ما غضبوا»
4- با تقواى الهى و اجتناب از گناهان رابطه خود را با خدا و با عفو در هنگام غضب رابطه خود را با مردم محكم كنیم. «یجتنبون... یغفرون»
5 - كمالات زمانى ارزش بیشترى دارد كه سیره و روش انسان شود. «یجتنبون... یغفرون» (قالب مضارع، نشانه دوام است.)
6- مؤمن بر نفس خود تسلّط دارد. «یجتنبون... یغفرون»
7- غضب یك غریزه است لكن كنترل آن لازم است. «غضبوا»
8 - مؤمنان به هنگام غضب خودشان عفو مىكنند، نه به خاطر وساطت دیگران. «هم یغفرون»