ترجمه
همانا خداوند از مؤمنان راضى شد، آنگاه كه (در حدیبیّه) زیر آن درخت با تو بیعت كردند، پس خداوند آنچه را در دلهایشان (از ایمان و صداقت) بود، دانست، بنابراین آرامش را بر آنان نازل كرد و پیروزى نزدیكى را پاداش آنان قرار داد.
و غنایم بسیارى كه به چنگ خواهند آورد، و خداوند عزیز و حكیم است.
نکته ها
رسم چنین بوده كه پس از آنكه قرارداد و معاملهاى صورت مىگرفت، دو طرف قرارداد و معامله با یكدیگر دست مىدادند كه به آن بیعت مىگفتند، امّا پس از آن به هر نوع توافق و تعهّد و پذیرش پیمانى كه با دست دادن اعلان موافقت مىشود، بیعت گفته شده است.
بیعت، یك تعهد شرعى است كه وفاى به آن لازم و شكستن آن حرام است و عقاب دارد.
بیعت مردم با پیامبر و امام، منافاتى با تعیین و نصب آنان از سوى خدا ندارد. زیرا خداوند، پیامبر یا امام را تعیین مىكند و مردم براى اعلام اطاعت خود، با او بیعت مىكنند.
مراد از «الشجرة» درختى است در منطقه حدیبیّه كه مردم پاى آن درخت با پیامبر بیعت كردند و این بیعت، به دلیل اعلام رضایت خداوند از بیعت كنندگان «رضى اللّه»، «بیعت رضوان» نام گرفت.
پيام ها
1- ایمانى مورد رضایت خداوند است كه همراه با وفادارى نسبت به پیامبرش باشد. «لله رضى اللّه عن المؤمنین اذ یبایعونك»
2- دین از سیاست جدا نیست. رضایت خداوند از مؤمنانى است كه در مسائل اجتماعى و سیاسى با پیامبرشان بیعت نمایند. «رضى اللّه... اذ یبایعونك»
3- براى ثبت حوادث مهم، نام بردن از نشانه لازم است. «یبایعونك تحت الشّجرة»
4- الطاف الهى، مخصوص كسانى است كه برخوردهایشان از سر اخلاص و صداقت باشد. «فعلم ما فى قلوبهم... فانزل السّكینة علیهم»
5 - آرامش، هدیهاى الهى است كه از طرف خدا، تنها بر مؤمنان نازل مىشود. «فانزل السّكینة»
6- نیّت خالص و صادقانه، منافاتى با كامیابىهاى مادّى ندارد. «فعلم ما فى قلوبهم... و مغانم كثیرة»
7- وفادارى نسبت به فرستاده الهى، رمز دریافت الطاف دنیوى و اخروى است. «رضى اللّه... أنزل السّكینة... و مغانم كثیرة»
8 - نعمتهاى معنوى، بالاتر از نعمتهاى مادّى است. ابتدا فرمود: «رضى اللّه - انزل السّكینة» و سپس فرمود: «و مغانم كثیرة»
9- یك حركت خالصانه از انسان، الطاف متعدّد الهى را در پى دارد. «یبایعونك - فانزل السّكینة... و أثابهم... و مغانم»
10- آرامش، مقدّمه پیروزى است. «فانزل السّكینة... و أثابهم فتحاً»
11- پیروزىها را از لطف خداوند بدانیم. «اثابهم فتحاً» چنانكه در آیه اول این سوره خواندیم: «انّا فتحنا لك»
12- اگر جهت رضاى خداوند تلاش كنیم و با وفادارى به پیامبرش خود را مستعد و لایق سازیم، وعدههاى خداوند حكیمانه و بر اعطاى وعدهها، قادر است. «كان اللّه عزیزا حكیما»