1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 176

تفسير 4. النساء آية 93
Number of verses: 176
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا 93
و هر کس، فرد باایمانی را از روی عمد به قتل برساند، مجازاتِ او دوزخ است؛ در حالی که جاودانه در آن می‌ماند؛ و خداوند بر او غضب می‌کند؛ و او را از رحمتش دور می‌سازد؛ و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است.

ترجمه
و هر كس به عمد مؤمنى را بكشد پس كیفرش دوزخ است كه همیشه در آن خواهد بود، و خداوند بر او غضب و لعنت كرده و براى او عذابى بزرگ آماده ساخته است.

نکته ها
در شرایط بحرانى جنگ احد، یكى از مسلمانان، مسلمان دیگرى را به خاطر خصومت‏هاى شخصى دوران جاهلیّت كشت. پیامبر اكرم از طریق وحى آگاه شد و در بازگشت از اُحد، در محلّه‏ى «قُبا» به قصاص قتل مؤمن دستور داد، آن مسلمان قاتل را بكشند و به پشیمانى او توجّهى نكرد.[344]
اسلام براى جان مسلمان و حفظ امنیّت افراد، اهمیّت بسیار قائل شده و كیفر عذاب ابدى را براى آن مقرّر داشته تا جلوى قتل و جرائم سنگین گرفته شود. تعبیراتى كه در این آیه براى «قتل عمدى مؤمن» به كار رفته، درباره‏ى هیچ گناهى نیامده است. امام صادق علیه السلام فرمود: توبه‏ى كسى كه از روى عمد مؤمنى را بكشد قصاص است.[345]
«تعمّد» از «عمود» است واز آنجا كه ستون كارها نیّت است، به كارى كه با انگیزه‏ى قبلى باشد، عمدى گویند.
در روایات متعدّدى به بزرگى گناه قتل تصریح شده، از جمله:
1- در قیامت، قتل بى‏گناهان اوّلین مسأله‏اى است كه از آن سؤال مى‏شود.
2- یاغى‏ترین افراد، كسى است كه انسانى را بكشد یا بزند.
3- علاوه بر گناه قتل، گناهان مقتول هم به دوش قاتل مى‏افتد.
4- اگر اهل آسمان و زمین در قتل مؤمنى شریك شوند، همه عذاب مى‏شوند.
5 - اگر همه دنیا فنا شود، آسان‏تر از قتل یك بى‏گناه است.[346]


344) مغازى، ج‏1، ص‏304، به نقل از: پیامبرى و جهاد، ص‏327.
345) تفسیر نورالثقلین ؛ كافى، ج‏7، ص‏276.
346) به وسائل، جلد 19، صفحه 2 به بعد، رجوع شود.

پيام ها
1- در نظام اسلامى، هیچ مقامى حقّ قتل و اعدام بى جهت دیگران را ندارد.[347] «من یقتل... متعمّداً»
2- ارزش انسان به افكار و عقاید صحیح اوست. «مؤمناً»
3- در كیفر، حساب لغزشهاى آگاهانه و مغرضانه جداست. «متعمداً»
4- قتل و خونریزى از گناهان كبیره است. «فجزاؤه جهنّم»
5 - مجازات و كیفر سنگین، از عوامل بازدارنده فساد در جامعه و عامل ایجاد و حفظ امنیّت اجتماعى است. «من یقتل... فجزاؤه جهنّم»


347) ولى در نظام طاغوتى شعار «انَا اُحیى و اُمیت» هست. بقره، 258.

Copyright 2015 almubin.com