1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 62
تفسير 53. النجم آية 12
Number of verses: 62
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
أَفَتُمَارُونَهُ عَلَىٰ مَا يَرَىٰ 12
آیا با او درباره آنچه (با چشم خود) دیده مجادله می‌کنید؟!

ترجمه
پس آیا بر سر آنچه مى‏بیند با وى جدال مى‏كنید؟
و همانا در نزولى دیگر او را دید.
نزد سدرة المنتهى.
كه بهشتِ امن نزد آن است.

نکته ها
«تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شك و تردید و «نزلة» به معناى یكباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مكانى نزدیك بهشت موعود است كه مالامال از الطاف الهى است و به گفته روایات جز شخص پیامبر اسلام كسى از آن بالاتر نرفته است.(20)
در حدیث آمده است: آنجایى كه آخرین مرحله پرواز فرشتگان یا آخرین مرحله بالا رفتن اعمال مى‏باشد، به آن «سدرة المنتهى» مى‏گویند و در روایات مى‏خوانیم: «سدرة المنتهى» نام درختى است كه همراه هر برگ آن فرشته‏اى در حال تسبیح است.(21)
چون در ماجراى معراج، ناباورى و تردید بسیار است، خداوند یك بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» یعنى او از كار لغو منزّه است و معراج یك هدف بس عالى دارد و یك بار در این سوره فرمود: چرا در این باره جدال مى‏كنید؟ «أفتمارونه...»
گرچه همه مردم زیر نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى‏دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» یعنى خداوند در معراج پیامبرش را یكبار دیگر مورد نظر ویژه قرار داد. همان گونه كه خداوند با این‏كه با همه مردم است، «و هو معكم»(22) ولى بودن او با متّقین به گونه‏اى دیگر است. «انّ اللّه مع الّذین اتّقوا»(23)
آرى، همراه بودن و عنایت خداوند گاهى عام است و گاهى خاص. او پیامبرش را در آسمان‏ها مهمان كرد و نزد سدرة المنتهى و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد.
این معنا در تفسیر اطیب‏البیان ذكر شده، امّا در تفاسیر دیگر به گونه‏اى دیگر معنا شده است: پیامبر، یك بار دیگر جبرئیل را با قیافه اصلى دید و یا بار دیگر، خدا را با دید باطنى دید.
دلیل ما در انتخاب گفتار اطیب البیان این است كه این آیات در مقام تجلیل از پیامبر و معراج اوست و دیدن جبرئیل، براى پیامبر كه مقامش بالاتر از جبرئیل است امتیاز و تجلیلى نیست و با سیاق آیات خیلى تناسب ندارد، و نیز دیدن باطنى خداوند، براى پیامبر همیشه بوده و نه یكبار و دو بار، ولى لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفى خاص پیامبرش را به آسمان‏ها برد، بنابراین نگاه خاصى به او داشت. «راه نزلة اخرى»
در حدیث مى‏خوانیم كه رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: من جبرئیل را نزد سدرة المنتهى دیدم. جبرئیل به پیامبر گفت: انتهاى حدّى كه خداوند براى من گذارده همین جاست و اگر بیشتر از آن بیایم، بالهایم خواهد سوخت.(24)


20) تفسیر كنزالدقائق.
21) تفاسیر نمونه و مجمع‏البیان.
22) حدید، 4.
23) نحل، 128.
24) تفسیر هدایت.

پيام ها
 1- افراد بى ایمان، تحمّل باور كردن مكاشفات و دریافت‏هاى اولیاى خدا را ندارند و با بدبینى و تردید با آنها به جدال مى‏پردازند. «أفتمارونه»
 2- در مسائل نظرى و فكرى، بحث و تردید جاى دارد، ولى در محسوسات و دیدنى‏ها جایى ندارد. «أفتمارونه على ما یرى»
 3- شرط تبلیغ، پذیرش همگانى نیست؛ بعضى انكار یا تردید یا جدال مى‏كنند. «أفتمارونه»
 4- پرسش و دلیل‏خواهى همیشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذكر»(25) ولى مجادله و ستیز مورد توبیخ است. «أفتمارونه»
 5 - بالاتر از بهشت نیز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى»  سدرة المنتهى به قدرى مهم است كه بهشت با آن عظمتش در كنار اوست.


25) نحل، 43.

Copyright 2015 almubin.com