1. الفاتحة 2. البقرة 3. آل عمران 4. النساء 5. المائدة 6. الأنعام 7. الأعراف 8. الأنفال 9. التوبة 10. يونس 11. هود 12. يوسف 13. الرعد 14. إبراهيم 15. الحجر 16. النحل 17. الإسراء 18. الكهف 19. مريم 20. طه 21. الأنبياء 22. الحج 23. المؤمنون 24. النور 25. الفرقان 26. الشعراء 27. النمل 28. القصص 29. العنكبوت 30. الروم 31. لقمان 32. السجدة 33. الأحزاب 34. سبأ 35. فاطر 36. يس 37. الصافات 38. ص 39. الزمر 40. غافر 41. فصلت 42. الشورى 43. الزخرف 44. الدخان 45. الجاثية 46. الأحقاف 47. محمد 48. الفتح 49. الحجرات 50. ق 51. الذاريات 52. الطور 53. النجم 54. القمر 55. الرحمن 56. الواقعة 57. الحديد 58. المجادلة 59. الحشر 60. الممتحنة 61. الصف 62. الجمعة 63. المنافقون 64. التغابن 65. الطلاق 66. التحريم 67. الملك 68. القلم 69. الحاقة 70. المعارج 71. نوح 72. الجن 73. المزمل 74. المدثر 75. القيامة 76. الإنسان 77. المرسلات 78. النبأ 79. النازعات 80. عبس 81. التكوير 82. الانفطار 83. المطففين 84. الانشقاق 85. البروج 86. الطارق 87. الأعلى 88. الغاشية 89. الفجر 90. البلد 91. الشمس 92. الليل 93. الضحى 94. الشرح 95. التين 96. العلق 97. القدر 98. البينة 99. الزلزلة 100. العاديات 101. القارعة 102. التكاثر 103. العصر 104. الهمزة 105. الفيل 106. قريش 107. الماعون 108. الكوثر 109. الكافرون 110. النصر 111. المسد 112. الإخلاص 113. الفلق 114. الناس
تعداد آیات: 29
تفسير 57. الحديد آية 20
Number of verses: 29
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ 20
بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می‌برد، سپس خشک می‌شود بگونه‌ای که آن را زردرنگ می‌بینی؛ سپس تبدیل به کاه می‌شود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضای الهی؛ و (به هر حال) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست!

ترجمه
بدانید كه زندگانى پستِ دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى و زینت‏طلبى و فخر فروشى در میان خود و افزون‏طلبى بر همدیگر در اموال و فرزندان نیست، همانند بارانى كه گیاه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بینى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شدید (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى(براى اطاعت‏كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنیا جز كالاى فریبنده نیست.

نکته ها
«غَیث» از «غیاث» به معناى باران مفید است، ولى «مطر» شامل باران مضرّ نیز مى‏شود. شاید به این جهت كه باران، پاسخ ناله ونیاز مردم است، «غیث» نامیده مى‏شود.
«كُفّار» در اینجا به معناى كشاورزان است نه افراد بى‏ایمان، زیرا در اصل از «كفر» به معناى پوشاندن است و به كشاورز چون بذر افشانى كرده و آن را زیر خاك مى‏پوشاند، كافر و كفّار نام گرفته است.
«یهیج» از هیجان به دو معنا آمده است: خشكیدن گیاه، جوش و خروش. «حطام» به معناى گیاهى است كه از شدّت خشكیدگى مى‏شكند، مثل كاه.
لهو و لعب بودن دنیا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است:
1. «و ما الحیاة الدّنیا الاّ لعب و لهو»(74)
2. «و ما هذه الحیاة الدّنیا الاّ لهو و لعب»(75)
3. «انّما الحیاة الدّنیا لعب و لهو»(76)
4. «اعلموا انّما الحیاة الدّنیا لعب و لهو»(77)
شاید از جمع بندى آیات قرآن در مورد دنیا بتوان این گونه استفاده كرد كه هرگاه دنیا را به عنوان هدف و مقصد بنگریم، دنیا وسیله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنیا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسیله رسیدن به كمال بنگریم، دنیا و نعمت‏هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر این از همین زندگانى دنیا، گروهى آن گونه بهره مى‏گیرند كه مغفرت و رضوان الهى را دریافت مى‏نمایند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شدید مى‏شوند.
این آیه به دوران مختلف زندگى انسان(كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بیان مى‏كند كه در هر دوره‏اى از عمر، یكى از جلوه‏هاى دنیا، انسان را مشغول مى‏كند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زینت و زیبایى و دوره میانسالى و پیرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است.
در آیات قبل سخن از صدقه و قرض‏الحسنه بود، این آیه موانع و عوامل بازدارنده از انفاق را بیان مى‏كند.


74) انعام، 32.
75) عنكبوت، 64.
76) محمّد، 36.
77) حدید، 20.

پيام ها
1- شناخت حقیقت دنیا، به دقّت و ژرف نگرى نیاز دارد. «اعلموا»
 2- قرآن، دیدگاه انسان را نسبت به دنیا تصحیح مى‏كند. «و اعلموا انما الحیاة الدنیا»
 3- زیبایى‏هاى دنیا زودگذر است. «و زینة... تراه مصفرّاً»
 4- دنیا، همواره بهار و پاییز دارد و هرچه رنگ دنیا داشته باشد، گرفتار برگ‏ریزان است. «أعجب الكفّار نباته ثمّ یهیج فتراه مصفرّا ثمّ یكون حطاماً»
 5 - بازى وسرگرمى، ویژگى زندگى دنیاست ولى اگر در مسیر درست قرار نگیرد، به عذاب آخرت مى‏رسد. «لعب و لهو... أعجب الكفّار... و فى الاخرة عذاب شدید»
 6- زینت‏هاى دنیا مثل زیورهاى شخصى وخانه وماشین، اگر موجب فخرفروشى و تفاخر گردد، انسان را به دوزخ مى‏كشاند. «زینة وتفاخر... فى الآخرة عذاب شدید»
 7- كثرت فرزند وافزایش جمعیّت، در صورتى ارزش است كه به كثرتِ دوزخیان منجر نشود و فرزندان، با تربیت درست بزرگ شوند. «تكاثر فى... الاولاد... و فى الآخرة عذاب شدید»
 8 - دنیا براى عده‏اى موجب فریب و كیفر است، «فى الاخرة عذاب شدید» براى مؤمن، اسباب رشد و تكامل و كسب مغفرت و رضوان الهى است. «انما الحیاة الدنیا... و مغفرة من اللّه و رضوان»
 9- تا لغزش‏ها برطرف نشود، دست‏یابى به رضوان الهى سخت خواهد بود. «مغفرة من اللّه و رضوان»
 10- عذاب شدید، عكس العمل كار خود انسان است، ولى آمرزش و لطف از جانب خداست. «مغفرة من اللّه»،(مغفرت و رضوان را به خدا نسبت داد)
 11- باید انسان بین بیم و امید باشد. «عذاب شدید و مغفرة من اللّه و رضوان»
  در تعلیم و تربیت، سه اصل لازم است: تبیین، تمثیل و نتیجه‏گیرى. «اعلموا» براى تبیین است، «كمثل غیث» براى تمثیل و «عذاب شدید و مغفرة» نتیجه‏گیرى است.

Copyright 2015 almubin.com